Tekst: weCare/Hanne Eide Andersen, Kavlifondet
Peder og pappa Jørgen Frostad er ute i skogen på Eidsvågneset i Bergen for å lufte seg under koronakrisen. De leker gjemsel med familien.
Ofte bruker moren til Jørgen å være på besøk på helgedager som denne, men ikke nå. Hun kom nemlig nettopp hjem fra en ferie på Gran Canaria og måtte rett i karantene. Fremover vil hun være mest mulig for seg selv, for å skjerme seg fra koronasmitte.
Bedre oversikt
Moren til Jørgen er sprek og har til nå vært helt selvhjulpen med handling og andre gjøremål utenfor hjemmet. Men nå har dette endret seg.
– Nå trenger mamma hjelp til handling, forteller Jørgen. Familien bruker weCare til å få oversikt over hva moren trenger og hvem som ordner det.
– Hun har familie som bor i samme bygg, mens vi bor noen kilometer unna. Nå samordner vi hvem som hjelper til med hva ved å legge det inn i appen, sier Jørgen.
Sosekjøtt med bein
På den måten slipper familien å måtte ringe ekstra og mase på på hverandre. Jørgen kan også avlaste familiemedlemmene som bor like ved moren.
– Det viktigste vi skulle handle denne uken var sosekjøtt med bein, men det viste seg at det var vanskelig å få tak i. Vi får håpe at bestillingene fremover ikke blir så vanskelige, sier Jørgen og ler.
– Vi håper appen kan være til nytte for familier som samarbeider om å hjelpe sine syke og gamle, sier Silje Katrine Robinson i weCare.
SOSIALE ENTREPRENØRER: Silje Katrine Robinson og Kristine Askvik er glade for at appen de har laget kommer til nytte under koronakrisen. Foto: weCare
Oppstartsstøtte fra Kavlifondet
Kavlifondet var blant de første som støttet prosjektet weCare.
– Det er kjekt å se at appen er i bruk og hjelper familier med å ta vare på hverandre. Den har fått enda større relevans nå som mange også berøres av koronapandemien. Dette er et sosial innovasjon innenfor et svært aktuelt område, som Kavlifondet er stolt av å ha bidratt til, sier Inger Elise Iversen, daglig leder i Kavlifondet.
Les mer om Kavlifondets satsning «Tech, håp & kjærlighet».
– Støtten fra Kavlifondet var avgjørende for at vi kunne komme i gang med prosjektet. Nå har vi flere hundre brukere og er i gang med storstilt markedsføring for å gjøre appen kjent for familier i hele Norge, sier Robinson. Hun tror koronakrisen kan gjøre at ekstra mange har bruk for appen nå.
– Vi ser at ekstra mange stiller opp for sine gamle nå. Flere enn vanlig trenger hjelp. Da er det viktig å kunne ha en god måte å koordinere hjelpen på, sier Robinson.
Appen er tilgjengelig i Appstore og Google Play. Du kan teste den gratis i en måned!