19. desember 2024

50 millioner kroner til gode formål fra Kavlifondet i 2024

Med overskuddet fra Kavlikonsernet, som Kavli og Q-Meieriene er en del av, har Kavlifondet kunnet dele ut 50 millioner kroner til gode formål i år. Midlene har gått til prosjekter for barn og unges psykiske helse, og for klima og miljø.

Kavlifondet eier hele Kavlikonsernet og deler hvert år ut hele overskuddet etter drift og utvikling til gode formål.

Stiftelsen prioriterer to hovedområder i sine tildelinger:

  • Barn og unges psykiske helse, gjennom prosjekter som fremmer inkludering, livsmestring og utdanning
  • Klima og miljø, gjennom prosjekter som gir kunnskap og bevissthet om bærekraftige løsninger, og/eller som sikrer omfordeling og gjenbruk av ressurser

Samarbeid og samhandling

– I tillegg til å finansiere gode prosjekter, jobber vi for å fremme samarbeid, samhandling og synergier mellom våre samarbeidspartnere og aktører fra ulike felt. Det er helt nødvendig i møte med vår tids store utfordringer. Da utnyttes ressursene aller best, og det er i fellesskap vi finner de beste løsningene, sier daglig leder i Kavlifondet, Ingrid Paasche.

– Kavlifondet arbeider hele tiden for at støtten vi gir skal ha stor nytteverdi. Vi skal bidra til å løse vår tids store samfunnsutfordringer, sier Paasche.

1,3 milliarder siden 1962

Det var sønn av grunnlegger Olav Kavli, Knut Kavli, som i 1962 opprettet Kavlifondet og gjorde stiftelsen til eneeier av Kavli-selskapene.

– Det gjorde han for å sikre at Kavli forble i et langsiktig eierskap på norske hender, og at verdiene skulle komme hele samfunnet til gode. Vi er stolte over våre grunnleggere og deres framsynthet. Det er en stor glede å kunne gi tilbake til samfunnet på denne måten, sier Paasche.

JULEGAVE: Utdeling av gavesjekk til Kirkens Bymisjon Bergen på Vil Vite-senteret i desember 2024, i samarbeid med Kavli Norge og Forskerfabrikken. Foto: Kavlifondet
JULEGAVE: Daglig leder i Kavlifondet, Ingrid Paasche delte ut gavesjekk til Jennifer Lund i Kirkens Bymisjon Bergen på Vil Vite-senteret i desember 2024, i samarbeid med Aksjon Gjenvinning, Kavli Norge og Forskerfabrikken. Foto: Kavlifondet
ANSATTGAVER: Utdeling av gavesjekker til Kil Fond Bergen og andre mottakere av ansattgaver fra Kavli Norge hos Kavli på Midttun i Bergen, desember 2024. Foto: Kavli

 

 

100-årsjubileum for smøreosten

I år var det 100 år siden Olav Kavli lanserte verdens første langtidsholdbare smøreost, bedre kjent som Kavli smøreost, som skulle danne grunnlaget for et unikt stykke norsk industrihistorie.

– Kavli smøreost produseres fortsatt både i Norge, Sverige og Storbritannia, og utgjør fortsatt et nøkkelprodukt i arbeidet med å skape verdier for gode formål. Kavlifondet støtter derfor prosjekter i alle de tre landene, fortsetter Paasche.

Siden opprettelsen i 1962 har stiftelsen delt ut over 1,3 milliarder kroner til samfunnsnyttige formål.

– Det er takket være våre grunnleggere, men også de mange medarbeiderne som har arbeidet i Kavli gjennom årene, og forbrukerne som velger våre selskapers produkter. Sammen skaper vi verdier som varer og bidrar til positiv samfunnsendring, avslutter Paasche.

Les merkavlifondet.no om prosjekter som mottok støtte fra Kavlifondet i 2024.

MIN QUDOS: Flying Seagull ble en av vinnerne av Q-Meierienes Min Qudos-kåring av forrmål til å motta støtte fra Kavlifondet i 2024. Foto: Q-Meieriene

FAKTA

  • Kavlikonsernet ble grunnlagt i Bergen av Olav Kavli i 1893.
  • I dag produserer konsernet matvarer i Norge (Kavli og Q-Meieriene), Sverige (Kavli Sverige) og Storbritannia (Primula Cheese og Castle MacLellan).
  • Siden 1962 har Kavlikonsernet, som et av få milliardkonsern og det eneste matvarekonsernet i Norge, vært heleid av den allmennyttige stiftelsen Kavlifondet.
  • Hvert år overfører Kavlikonsernet hele overskuddet, etter drift og utvikling, som utbytte til Kavlifondet, som deler det ut til gode formål.
  • Siden Kavlifondet ble opprettet i 1962, har Kavlifondet delt ut totalt 1,3 milliarder kroner, brorparten etter år 2000.
  • Olav Kavlis industrieventyr skjøt for alvor fart da han klarte å lage verdens første langtidsholdbare smøreost under navnet «Primula Cheese», som i 2024 fyller 100 år.
  • I dag produserer Kavli-bedriftene en lang rekke matvarer, men smøreosten er fortsatt det største og viktigste varemerket.