21. januar 2025

Millionstøtte til Kirkens SOS og chattetjeneste for mennesker i krise

Kavlifondet har tildelt tre millioner kroner til Kirkens SOS slik at de kan utvide kapasiteten og utvikle sin chattetjeneste for mennesker som trenger noen å snakke med.

– Vi i Kirkens SOS er utrolig stolte og takknemlige for midlene vi har fått fra Kavlifondet til å styrke chattetjenesten. Ved å styrke bemanningen og videreutvikle chattetjenesten, ønsker vi å sikre at flere unge får tilgang til et medmenneske som kan lytte og støtte dem når livet er vanskelig, sier fungerende generalsekretær i Kirkens SOS, Asle Bjorvatn.

Redder liv

Kirkens SOS er Norges største døgnåpne selvmordsforebyggende krisetjeneste, og har i flere år tilbudt en anonym og lavterskel chattetjeneste for alle som trenger noen å snakke med. Unge mennesker utgjør en stor del av de som benytter seg av SOS-CHAT, som tjenesten heter.

Trenger du noen å snakke med? Kontakt Kirkens SOS anonymt på telefon 22400040, eller chat eller melding.

Asle Bjorvatn. Foto: Kirkens SOS/Torstein Ihle

Skriftlige samtaler gir en sterk anonymitet for den som kontakter chatten. Muligheten for å chatte gjør det lettere å sette ord på tanker og følelser for mange, spesielt de unge, i følge Bjorvatn og Kirkens SOS.

– Kavlifondet er glade for å bidra til å styrke et tilbud som vi vet kan være avgjørende for mange unge i krise. Gjennom trygg og tilgjengelig hjelp senker tjenesten barrierene for å søke støtte, reduserer ensomhet og forebygger alvorlige psykiske helseutfordringer, sier daglig leder i Kavlifondet, Ingrid Paasche.

Kirkens SOS har hatt en vekst på 40 prosent i antall henvendelser til tjenesten de siste tre årene. Dette gjør den til den raskest voksende delen av organisasjonens krisetjenester.

– Dette prosjektet vil ikke bare redde liv, men også fremme livsmestring og livskvalitet for de som foretrekker å kommunisere skriftlig. Mange unge synes det er vanskelig å snakke med en voksen når livet er på sitt verste, sier Asle Bjorvatn.

Chatter for livet

Gjennom prosjektet «Chat for livet» skal Kirkens SOS møte den økende etterspørselen og sikre at flere unge får den støtten de trenger.

Alle Kirkens SOS sine samtaletjenester betjenes av frivillige som får opplæring gjennom et obligatorisk, omfattende innføringskurs.De tre neste årene skal de blant annet øke kapasiteten ved å rekruttere og gi opplæring til flere frivillige til å betjene chatten.

Konkret og målrettet

SOS-chat ble startet i 2010. Kavlifondet har også tidligere støttet Kirkens SOS sitt arbeid med å utvikle chattetjenesten over en treårsperiode fra 2017.

– Nå ser vi frem til å være med på en ytterligere styrking av den. Ved å støtte Kirkens SOS bidrar vi til deres arbeid med frivillige som spiller en uvurderlig rolle for mennesker som trenger noen å snakke med. Dette samsvarer med vår visjon om å bidra til å løse vår tids samfunnsutfordringer gjennom konkrete og målrettede tiltak som virkelig utgjør en forskjell, sier Ingrid Paasche.

SAMARBEID: Kavlifondet på besøk hos Kirkens SOS i Oslo, høsten 2024. F. v. Martin Gutuen Alnes og Lasse Heimdal fra Kirkens SOS, daglig leder Ingrid Paasche og tildelingsansvarlig Rune Mørland i Kavlifondet. Foto: Kirkens SOS

Oppsummering

Tildelt beløp: NOK 3 millioner
Mottaker: Kirkens SOS
Prosjekt: Utvidelse og utvikling av SOS-CHAT
Prosjektperiode: 2025-2026-2027

Fakta om Kirkens SOS

  • Norges største døgnåpne samtaletjeneste, stiftet i 1974.
  • Omfatter i dag elleve lokale SOS-sentre, samt landssekretariatet i Oslo.
  • Tilbyr samtaletjenester for alle som trenger noen å snakke med anonymt, på telefon, SOS-melding og chat.
  • Målet er å gi lindring til mennesker i følelsesmessig og eksistensiell krise, og forebygge selvmord.
  • Mottar rundt 300 000 henvendelser til tjenestene hvert år.
  • Har nærmere 1000 aktive frivillige medarbeidere og 60 ansatte.
  • Med midlene fra Kavlifondet skal samtaletilbudet på chat rustes opp for å bli tilgjengelig for enda flere.

Følg Kirkens SOS:Facebook Instagram LinkedIn