Den sosiale entreprenøren Gleding har utviklet det digitale verktøyet Gleding Education og Gleding Parent med mål om å redusere skolefravær og utenforskap blant barn og unge.
Ressurs for skoler og hjem
Plattformen er en kombinert digital ressursbank for ansatte i barnehager og skoler og foreldreapp med hverdagsverktøy for å hjelpe foreldre og barn med å bygge gode relasjoner. Den inneholder også materiale som støtter opp om det viktige samarbeidet mellom skole og hjem.
Undervisningsmateriellet er tilpasset de ulike trinnene på barne- og ungdomsskolen, og er spesielt utviklet for å styrke barns sosiale og emosjonelle ferdigheter.

– Målet vårt er å gjøre det enklere for både foreldre og ansatte i barnehage og skole å bygge gode, inkluderende miljøer rundt barna. Støtten fra Kavlifondet betyr at vi kan videreutvikle løsninger som faktisk treffer behovene og nå ut til enda flere, også på flere språk.
Det sier gründer og daglig leder i Gleding, Siri Abrahamsen, som fikk ideen til Gleding etter en samtale hun hadde med barna sine om mobbing i 2015.
Globale drømmer
Det som begynte som barneboken Gleding med Lykke og Wilmer (2016), har det siste tiåret utviklet seg til å bli en slags bevegelse for inkludering og det å gjøre hverandre godt.
– Vi drømmer om at Gleding skal bli et globalt verktøy for å skape gode liv fra start. Når barn og voksne får hjelp til å bygge trygge relasjoner, legger vi grunnlaget for fellesskap og psykisk helse gjennom hele livet, sier hun.
Abrahamsen mener at vi i dag mangler verktøy for å styrke menneskelige relasjoner, og at det digitale åpner opp for nye muligheter.
– Med Gleding vil vi bruke det digitale til å gjøre det lettere å være god med hverandre, enten det er i skolegården, på foreldremøter eller på sidelinjen av en fotballkamp.

Støtten fra Kavlifondet er i tråd med stiftelsen sin innsats for å styrke barn og unges psykiske helse gjennom bekjempelse av utenforskap. Midlene skal blant annet brukes til å videreutvikle plattformens innhold og løsninger basert på brukertilbakemeldinger og til å oversette og tilpasse innholdet til minoritetsspråklige grupper for økt inkludering.
Støtten sikrer også innføring av plattformen i samarbeid med 30 nye barnehager og skoler og tre kommuner.
Bygger hele laget rundt barna
Daglig leder i Kavlifondet, Ingrid Paasche, er imponert over Gledings helhetlige tilnærming for å fremme psykisk helse, trivsel og fellesskap.
– Gjennom å engasjere hele lokalsamfunn, fra barn og foreldre til barnehageansatte og skolelærere, og å bygge kompetanse hos hele laget rundt barna, bidrar Gleding ikke bare til å styrke oppvekstmiljøer, men også barna selv, sier hun.
– Kavlifondet er stolte over å kunne støtte Gledings digitale plattform, og vi er spente på å følge utviklingen og samarbeidet deres med enda flere kommuner, barnehager og skoler, fortsetter Paasche.
FAKTA OM GLEDING
- Gleding United AS er en ideell organisasjon som arbeider for å skape et varmere samfunn, med særlig fokus på inkluderende oppvekstmiljøer for barn og unge.
- Gjennom Gledingbarnehage og Gledingskole, kurs, bøker, podkast og mer, engasjerer Gleding familier, skoler, barnehager og idrettslag til å bygge bedre relasjoner og bekjempe utenforskap.
- Gleding ble startet av Siri Abrahamsen i 2016. Gründeren beskriver initiativet slik: Gleding handler om hva vi faktisk gjør for å ha det bedre. Det handler om språk, handling og fellesskap. Om å gi barn, foreldre og ansatte i skole og barnehage konkrete verktøy og enkle ideer for hvordan vi bygger gode relasjoner – og hvordan små, vennlige handlinger kan gjøre en stor forskjell.
- I 2021 fremmet Q-Meieriene, som eies av Kavlifondet, Gledings arbeid på over 4 millioner melkekartonger.
- Gleding har blitt listet som topp 100 innovasjon innen tidlig utdanning to år på rad i Helsinki, av den globale utdanningsorganisasjonen Hundred.org.
- Den digitale plattformen Gleding Education og Gleding Parent er utviklet med støtte fra blant annet Kavlifondet.
- Ambisjonen er å bidra til å styrke barns sosiale og emosjonelle ferdigheter, øke foreldrenes trygghet og kompetanse, samt gi profesjonelle i oppvekstsektoren verktøy for å skape inkluderende og støttende miljøer.