10. august 2025

Nytt skoleprogram skal gi barn og unge mer MOT

Kavlifondet har tildelt MOT Norge 5,8 millioner kroner for å utvikle et forebyggende skoleprogram som skal styrke barn og unges psykiske helse og livsmestring.

MOT tilbyr allerede velprøvde programmer rettet mot 1. til 4. trinn og ungdomsskolen. Ambisjonen er at det nye mellomtrinnsprogrammet skal fungere som en bro mellom disse, for å sikre et helhetlig verktøy for livsmestring, psykisk helse og sosial inkludering gjennom hele grunnskolen.

Etterspurt program

Barn og unge sliter i økende grad med psykiske helseutfordringer, og et skoleprogram for 5. til 7. trinn er etterspurt av både skoler og kommuner, som melder om manglende tiltak for elever i denne aldersgruppen.

Programmet, som utvikles i nært samarbeid med skoler og fagmiljøer, skal prøves ut i 20 skoler før det introduseres på landsbasis.

LANG ERFARING: For å forebygge samfunnsutfordringer som utenforskap og psykiske lidelser, trengs robust ungdom. MOT har 28 års erfaring med å utvikle skoleprogrammer for å styrke ungdoms robusthet, livsmestring og mot. Foto: MOT Norge. 

Forsker på effekten

Støtten fra Kavlifondet skal gå til utvikling, pilotering og evaluering av programmet, og vil bli utbetalt i fire omganger i perioden 2025 til 2028.

Midlene skal i tillegg bidra til effektforskning på det eksisterende MOT-programmet “Robust ungdom”, som er rettet mot ungdomsskoleelever.

Den pågående studien ledes av forskere ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) og følger ungdom over tid, for å dokumentere hvordan programmet påvirker elevers trivsel, motivasjon, selvmedfølelse og motstandskraft.

Daglig leder i Kavlifondet, Ingrid Paasche, beskriver stiftelsens nye prosjektpartner som erfaren og solid.

– Vi er veldig glade for å kunne bidra til MOT Norges arbeid. Med nærmere 30 års erfaring og stor faglig tyngde innen utvikling av helsefremmende skoleprogram, er vi trygge på at midlene fra Kavlifondet vil komme mange barn og unge til gode, sier hun.

Forebygger samfunnsutfordringer

Å styrke ungdommers robusthet og motstandskraft er ikke bare positivt for enkeltindividet eller det enkelte skolemiljø, ifølge Paasche.

– Det er også et veldig viktig arbeid i en større sammenheng. Utenforskap og psykiske vansker er samfunnsutfordringer som må tas på alvor, og som vi må stå sammen om å forebygge og bekjempe.

Stiftelsens leder tror at partnerskap mellom flere aktører gjør det lettere å finne løsninger på komplekse utfordringer, og viser til hvordan prosjektet involverer ideell sektor, stiftelser, fag- og forskningsmiljøer og skoler for å drive frem kunnskap og langsiktige løsninger.

– MOTs prosjekt gir skolene forskningsbaserte og praktiske verktøy for å fremme livsmestring og forebygge utenforskap, og vil bidra til å tette et dokumentert hull i dagens skolebaserte innsats for psykisk helse, sier hun.

ETTERSPURT: I dag bruker mer enn 300 skoler MOTs programmer. Mellomtrinnsprogrammet for 5. – 7. klasse er etterspurt av skolene selv, og skal fungere som en bro mellom de eksisterende programmene for barne- og ungdomsskolen. Foto: MOT Norge.

FAKTA OM MOT NORGE

  • MOT Norge er en sosial entreprenør og ideell stiftelse som har utviklet og levert forebyggende og helsefremmende skoleprogrammer siden 1997.
  • Organisasjonens programmer brukes av over 300 skoler og når over 56 000 ungdommer årlig.
  • Målet deres er å styrke barn og unges livsmestring, psykiske helse og inkludering, og å forebygge mobbing og utenforskap.
  • Programmene er utviklet i tett samarbeid med skoler, fagmiljøer og skoleledere, samt ungdom selv, og er godt forankret i norsk utdanningspolitikk.
  • Med en tverrfaglig faggruppe og stor operativ kapasitet tilbyr MOT et helhetlig og dokumenterbart bidrag til trygge og inkluderende skolemiljøer i hele landet.
  • Tildelingen på 5,8 millioner kroner fra Kavlifondet skal bidra til utvikling, testing og evaluering av et nytt og etterspurt skoleprogram for mellomtrinnet (5. – 7. trinn), i perioden 2025 til 2028.
  • Støtten bidrar også til effektforskning på det etablerte MOT-programmet “Robust ungdom”, for ungdomsskoletrinnet. Den longitudinelle studien gjennomføres av forskere ved NTNU.