Frelsesarmeen i Storbritannia har hatt stor suksess med programmet, som samler mennesker til en morsom og lærerik opplevelse inspirert av motstandsdyktigheten under andre verdenskrig.
The Victory Programme («seiersprogrammet»), starter opp i Southwick i det nordøstlige England til høsten. Her har Kavli produksjon av Primula Cheese, britenes svar på Kavli smøreost på tube.
– Kavlifondet støtter gode formål i alle de fire landene hvor vi har bedrifter. Det er her de skaper verdiene som gir overskudd til gode formål, og vi er glade for å gi noe tilbake til deres lokalsamfunn på denne måten, sier Inger Elise Iversen, daglig leder i Kavlifondet.
Deltagelse i programmet er gratis, og gir folk mulighet til å dele og lære å dyrke egne grønnsaker, lage rimelige og næringsrike måltider, og få det meste ut av pengene i et stramt budsjett. Programmet speiler felleskapsfølelsen fra andre verdenskrig.
Kavlifondet besøkte The Victory Programme i Blaydon, nordøst i England, i oktober 2017. Frelsesarmeens innsamlingssjef John Middleton og koordinator Allison Ellis ønsket velkommen Kavlifondets daglige leder Inger Elise Iversen, som også fikk prøve seg i kurset. Foto: Hanne Eide Andersen/Kavlifondet
– Vi er veldig glade over å lansere The Victory Programme i Southwick, sier Graham Wharton, som er prosjektleder. Han legger til:
– Flere familier står allerede klare til å ta steget tilbake til 1940-årene, for å lære hvordan deres foreldre og besteforeldre klarte seg på rasjoner under krigen.
Lekre og sunne retter blir til! Foto: Hanne Eide Andersen/Kavlifondet
Deltakeren Kristy får deltakerbevis fra prosjektkoordinator Allison Ellis og Kavlifondets Inger Elise Iversen. Foto: Hanne Eide Andersen/Kavlifondet
– Programmet var godt for selvtilliten og forholdet mitt til andre mennesker, og for å treffe nye folk og bli mer sosial, sier «Anna», som var med i The Victory Programme i Blaydon.
– Jeg synes programmet er flott. Jeg har møtt noen herlige mennesker.
I tillegg til å lage familiemåltider sammen, får deltakerne gjøre morsomme ting som å prøvesmake mat fra forskjellige merker, og i ulike prisklasser. Blindtester skal øke bevisstheten rundt at det dyreste valget ikke nødvendigvis er det beste. Det får også se gamle nyhetsprogrammer om livet i Storbritannia under rasjoneringstiden. Slik kan de bli inspirert av motstandsdyktigheten til generasjonene som kom før dem.
Deltakeren «Liz» fant delen om budsjettering spesielt lærerik.
– Jeg oppdaget at billige produkter noen ganger er bedre, sier hun.
Prosjektleder Graham forklarer:
– Gjennom The Victory Programme vil vi minne folk på hvor verdifulle de er. De kan ta seg litt velfortjent egentid og treffe nye folk, og dele opplevelsen av å få ny kunnskap og støtte hverandre med praktiske ting.
– Det kan være så enkelt som å prate om livet med en ny venn mens de lager mat, eller sammen lære en praktisk ferdighet som kan gjøre dagene litt lettere.
Støtten fra Kavlifondet vil finansiere en egen koordinator for The Victory Programme, matvarer og andre viktige deler av kurset.
– Til syvende og sist vil støtten fra Kavlifondet gjøre det mulig for oss å nå ut til mennesker, og dermed bygge nye vennskap og et sterkere fellesskap, sier prosjektlederen.