Hvordan bygge et multinasjonalt selskap, basert på ingrediensene ost og idealisme? Svaret får du i boken om Kavli-konsernets 120-årige historie, som nå kan kjøpes i forlagets nettbutikk.
Kavli-konsernet startet som en fetevareforretning i Bergen, grunnlagt i 1893 av småbrukersønnen Olav Kavli fra Romsdalen.
Innovasjon kom til å følge bedriften: Påleggskaviar, smelteost, ost på tube, lettmajones, Skyr, Raket-osten i Sverige og Fun light i Danmark.
På 1930-tallet ble bedriften et multinasjonalt konsern med fabrikker i Storbritannia, Danmark og Sverige.
I 1962 overlot Knut Kavli eierskapet til en ideell stiftelse, O. Kavli og Knut Kavlis Allmennyttige Fond, eller Kavlifondet, som vi sier i dag. I 2012 bevilget Kavlifondet 25 millioner kroner til gode prosjekter innen kultur, forskning og sosialt arbeid.
De siste årene har konsernet ekspandert både i inn- og utland, blant annet gjennom opprettelsen av Q-Meieriene.
Her kan du kjøpe boken:
http://www.bodoni.no/forlag/aktuelle-boker/kavli-et-industrieventyr/
Boken koster kr.399,-, og overskuddet går til Strømmestiftelsens hjelpeprosjekt i Bangladesh, Shonglap. Shonglap er en ettårig utdanning for jenter mellom 11 og 19 år som har gått glipp av skolen på grunn av fattigdom. Kavlifondet er Strømmestiftelsens samarbeidspartner i dette prosjektet. Les mer her: http://strommestiftelsen.no/kavlifondet#