Ideen om å fortelle om Kavlifondet, som eier Q-Meieriene, var det forbrukerne som etterlyste.
– Vi synes det er bra at eierskapsforholdet kommer bedre fram med denne flotte presentasjonen, sier Inger Elise Iversen, daglig leder i Kavlifondet.
Kavlifondet deler ut alt overskudd som ikke reinvesteres i selskapet til humanitært arbeid, kultur og forskning. De to organisasjonene som er omtalt på 1,75-literskartongene jobber med entreprenørskap, noe som også står Q-Meieriene nært.
− Vi i Q-Meieriene kjenner oss godt igjen i prosjektene – det er innovative ildsjeler som har fått gode støttespillere i ryggen for å realisere sine drømmer. Det er fint å tenke på at overskudd fra entreprenøren Q hjelper en annen entreprenør i gang, sier sjef for Q-Meieriene, Bent Myrdahl.
Høsten 2015 ble prosjekter fra Sør-Sudan, Bangladesh og Kenya presentert, og våren 2016 ble prosjekter i Gambia og Zimbabwe eksponert på kartongene.
Nå er det småskala entreprenører støttet av Self to Self Economic Development Association (StS EDA) i Etiopia og kvinnelige bondekooperativer støttet av FOKUS i Uganda som håper på oppmerksomhet fra norske melkedrikkere.
– Jeg håper at mange nye blir oppmerksomme på arbeidet vårt, og at metoden vi bruker blir bedre kjent, sier Ketil Fuglestad, grunnleggeren av StS EDA.
Daglig leder i FOKUS, Gro Lindstad, håper at mange melkedrikkere blir nysgjerrig på hvordan likestilling henger sammen med fattigdomsreduksjon.
– Vi håper at nordmenn blir kjent med hva arve- og landrettigheter betyr for kvinners selvstendighet, sier hun.
I løpet av den neste uken vil Kavlifondet publisere fyldige reportasjer om prosjektene.
Følg Kavlifondet på
Facebok.com/kavlifondet
Twitter: @kavlifondet
Instagram: @kavlifondet
Følg med på www.http://kavlifondet.no og på www.q-meieriene.no