Festivalen har en bred talentsatsing med tre hovedarbeidsområder: lokal talentutvikling, eksponering av nasjonale talenter, og Trondheim International Chamber Music Competition (TICC).
Nasjonalt talent
Den unge bratsjisten og komponisten Michael Grolid kommer til festivalen for å høre egenkomponert musikk fremført og å medvirke som festivalartist.
– Det vil bli fremført tre stykker av Grolid, og han vil selv spille bratsj på disse, blant annet i samspill med festivalkomponist Sally Beamish, forteller Kristin Reigstad, leder for TICC.
Kamfest har også tilrettelagt for utvikling og inspirasjon gjennom to mentormøter i festivaluka.
Lokalt talent og mesterklasser
Unge komponistspirer har i forkant av festivalen deltatt på̊ komponistverksted initiert av Trondheim kammermusikkfestival. Nå blir verkene deres urfremført på Dokkhuset Scene i Trondheim. Temaet for komposisjonene er den politiske situasjonen i Norge og verden.
– Henning Sommerro og Bertil Palmar Johansen er kursledere i tillegg til lærere fra Katedralskolens og Heimdal vgs. I tillegg blir det fremført et verk av Grolid, sier Kristin Reigstad.
Hun opplyser videre at utover dette vil festivalartistene holde mesterklasser ved NTNU Institutt for musikk.
– Her vil flere av festivalartistene dele av sin kunnskap og erfaring når de underviser studentene, sier hun.
Også her vil det bli konsert: studenter fra instituttet og fra kulturskolens talentsatsingsprogram Lørdagsskolen stiller sammen på konserten Talentlørdag.
Verdens fremste
Noen av verdens fremste unge kammermusikere entrer scenen i kammermusikkonkurransen Trondheim International Chamber Music Competition (TICC).
– TICC og festivalen er godt integrert i hverandre, og jurymedlemmene og instruktørene deltar på festivalen som aktive musikere i tillegg til juryarbeidet, forteller Kristin Reigstad.
Konkurransefinalen ble i 2013 en stor publikumssuksess – i tillegg til at Adresseavisen trillet terningkast 6. Prisene ensemblene vinner i konkurransen er både penger og konsertengasjementer. I 2015 vant Trio Isimsiz både førsteprisen og publikumsprisen, og har siden den gang gjort seg bemerket og spilt i store konserthus rundt om.
– Og ikke minst kommer de tilbake til festivalen i 2017, der de medvirker på en rekke konserter, påpeker TICC-lederen.
Under TICC Academy, et kammermusikkakademi som arrangeres annethvert år mellom konkurransene, kan instruktørene forhåndskvalifisere 1-2 ensembler til konkurransen året etter. I konkurransen i 2017 kommer Maxwell Quartet tilbake etter å ha blitt forhåndskvalifisert fra akademi 2016. I tillegg har hele ni andre talentfulle strykekvartetter fra hele verden kvalifisert seg til å delta i konkurransen.
Målrettet arbeid
En av hovedmålsettingene til TICC er å inspirere unge talenter i Norge til å spille kammermusikk, høyne nivået på unge norske kammergrupper og på sikt få flere norsketablerte profesjonelle kammergrupper med internasjonal karriere gjennom promotering av unge talenter internasjonalt.
– Vi har hele tiden ment at felles nasjonal tenkning er riktig og viktig, understreker Kristin Reigstad.
– I år bærer TICC fruktene av målrettet arbeid gjennom flere år ved at det helnorske ensemblet Atem String Quartet har klart å komme gjennom nåløyet og vil delta i konkurransen for 2017.
I tillegg er cellisten i det kvalifiserte og ellers kinesiske ensemblet Simply Quartet norsk.
– Til tross for et ekstremt høyt nivå blant årets ensembler er den norske deltakelsen større enn noensinne, sier en fornøyd Kristin Reigstad.
Kavlifondet er stolt samarbeidspartner av TICC, og har støttet talensatsingen siden 2015 >