18. oktober 2018

«Hvorfor er jeg så himla stolt av å jobbe i Kavli?»

«Tenk å ha en arbeidsgiver som med hånden på hjertet kan si «Du kjøper. Du gir.» på sine produkter - fordi det er sant!», skriver produktsjef i Kavli, Ann Kristin V. Thomassen.

Hver dag arbeider over 800 ansatte i Kavli med å lage de gode produktene som forbrukerne handler, slik at det blir stadig mer overskudd til gode formål. Produktsjef i Kavli, Ann Kristin V. Thommessen, skriver om det å ha en eier som er til for å gjøre en forskjell for andre:

For en tid tilbake leste jeg World Economic Forum Millennial report 2017 at 40 prosent av alle millennials mener at jobb med mening og arbeidsgivers påvirkning på samfunnet er det viktigste kriteriet i valg av karriere. Mens 75 prosent sier de vil bytte jobb innen to-fire år dersom jobben mangler «purpose», eller på gammelnorsk; mening. Logikken er ikke tilfeldig. Jeg opplever også at yngre arbeidstakere er mer opptatte av å ha en jobb hvor de kan utvikle seg selv, en jobb som gjør at de kan vokse, men ikke minst; en jobb som gir noe tilbake.

Hva mener jeg med å «gi tilbake»? Med å gi tilbake mener jeg at man gjennom å tjene penger og låne av samfunnets ressurser også prioriterer å gi tilbake til samfunnet til de som trenger det, slik at vi gjør vårt for at morgendagen skal bli litt bedre for alle, enn dagen i dag.

Vi vet at mange bedrifter har en CSR-avdeling, en avdeling for samfunnsansvar, som jobber med å kommunisere ut de sakene de gir tilbake til samfunnet. Mange bedrifter velger seg ut en god sak, en forening eller et prosjekt de støtter gjennom ett eller flere år. Uansett formål er dette kjempebra!
At flere ønsker å bidra til noe som er større enn seg selv fordi man prioriterer ressurser til det, er fantastisk!

Det handler om prioriteringer. Alle kan gi på sin måte, og bare fantasien stopper hvordan du kan bidra! Det var også det som drev meg til å starte med veldedighetsprosjektet #enannerledesadventskalender for fem år siden.

Gøy på jobb! Det blir god stemning av å vite at alt overskuddet du skaper, går til gode formål. Her hos Ann Kristin og Kavlis markedssjef Gudfinna Traustadottir ved Kavlis hovedkontor i Bergen. 

Erkjennelsen: Jeg har det jeg trenger, og jeg vil prioritere på en slik måte at jeg kan bidra til samfunnet på den måten jeg best kan; gjennom kreativitet satt i system. Min egen lille CSR-avdeling var et faktum.

Men hva om jeg fortalte deg at alle de 807 ansatte i hele Kavlikonsernet jobber med samfunnsansvar? Åtte timer, hver dag, år ut og år inn. Alle i Kavlikonsernet er rett og slett CSR-avdelingen vår!

Det høres kanskje banalt ut, men forklaringen er ganske enkel: Alt overskuddet fra Kavli, Q-Meieriene og våre svenske, finske og britiske søsterselskaper som ikke går til drift og utvikling, går tilbake til samfunnet gjennom Kavlifondet! Alt! Er ikke det magisk?!

Vår konsernsjef Erik Volden har uttalt at sakene vi støtter gjennom Kavlifondet «betyr så utrolig mye for så utrolig mange». Tenk å ha en arbeidsgiver som med hånden på hjertet kan si «Du kjøper. Du gir.» på sine produkter – fordi det er sant!

Derfor er jeg så himla stolt av å jobbe i Kavli, og derfor vil jeg fra nå av si jeg jobber med samfunnsansvar neste gang noen spør hva jeg jobber med.

Hvorfor er du stolt av din arbeidsplass?

Teksten er en redigert utgave av Ann Kristin V. Thomassens innlegg på LinkedIn som du kan lese her.

Følg Ann Kristin på LinkedIn og Twitter for å få innblikk i produktsjefens arbeidshverdag fra idé til lansering!

Visste du at HaPå er et av merkene som Kavli produserer for gode formål?