Tekst og foto: Kari Amble/Raftostiftelsen
– Det er en kritisk fase for klima i verden. Alle må gjøre noe nå, eller blir det kanskje en katastrofe i 2030. Da er vi bare rundt 30 år, sier Lene Olsen Andersen (20), elev ved Årstad Videregående skole i Bergen, interiør og utstillingsdesign.
Sammen med 130 andre elever er hun med på Fremtidspiloten, som er et undervisningsprosjekt i regi av Bærekraftige liv, ImpactHub Bergen og Raftostiftelsen, støttet av Kavlifondet.
– Butikkjeder må ta ansvar
Dette er første gang yrkesfaglige elever fra elektronikk er med på Fremtidspiloten, mens elever fra interiør og utstillingsdesign deltar for andre gang. Arbeidet skjer i gründerverkstedet til ImpactHub Bergen.
Alvoret preger elevene når de diskuterer og jobber med å finne ideer og lage modeller, som kan bidra til å løse klimakrisen. To av modellene som elevene har skissert, er Restbox for matsvinn og en app som skal gjøre skolen papirløs.
– Vi kaster altfor mye mat, sier Lene Olsen Andersen, som er i arbeidsgruppe med Kasia Dolatkiewicz (20), Marie Herland (17) og Maren Skjønnhaug Fromreide (17). De er alle oppgitt over det enorme matsvinnet, og har ingen forståelse for at folk kaster mat kun fordi det står en dato på emballasjen.
– Alle må smake og lukte på melken, eplet og pålegget, selv om datoen er gått ut. Butikkene må ikke kaste mat. De kan la forbrukerne hente maten i en trekasse, som vi kaller Restbox, forteller Marie Herland.
Trekasse til overskuddsmaten
Kasia Dolatkiweicz (20) og Marie Herland (17) mener at vi kaster for mye mat. En Restbox kan være løsningen for å unngå matsvinn.
På bordet foran dem står trekassen og legomodeller som viser restboksen. Alle kan ta med sin egen Restbox til butikken, og bruke den til å frakte overskuddsmaten hjem. Systemet kan også hjelpe folk som ikke har mye penger til mat, påpeker de.
– Vi er nødt til å få med butikkjedene for å få produsert Restbox. De må også ta ansvar for å bedre klima, sier Maren Skjønnhaug Fromreide.
Optimismen er stor i gruppen for at butikkene vil innføre Restbox som en god klimaløsning. De synes det er skremmende å tenke på fremtiden, hvis ikke alle gjøre noe.
– Jeg opplever det som om noen generasjoner har ødelagt mye i verden og overlatt til neste generasjon å rydde opp, sier Maren Skjønnhaug Fromreide.
Kasia Dolatkiweicz (20) og Marie Herland (17) presenterer sitt forslag Restbox til medstudenter. Vi må slutte å kaste mat, sier de.
En Restbox for mat, kan få ned matsvinnet i butikkene, mener elevene ved Årstad VGS Interiør og utstillingsdesign.
Utvikler og skaper
– Fremtidspiloten er meget relevant for elevene våre, sier Benedikte Kjerrgård Hennø, lærer for design og bærekraft ved Årstad Videregående skole.
– Elevene skal kjenne til FNs bærekraftmål for utvikling, og her får de praktisk erfaring med å utvikle og skape noe fra deres egen idé. I tillegg får de jobbe i et fellesskap, samt tverrfaglig. Det er viktig, presiserer Kjerrgård Hennø.
Elevene Kevin Ngugen (19), Marcus Larsen (17) og Joakim Lunner Bruland (17) diskuterer hvordan de skal lage en app, som kan erstatte alle de utdaterte skolebøkene og papirheftene de får på skolen.
App for en mer papirløs skole
En gruppe fra Elektronikk VG2 på Årstad Videregående skole har laget en appskisse for en papirløs skole. «Paperless» står det med stor skrift. På appen vil de samle skolepensumet, notatblokker og andre skjema som de trenger i faget. Det vil også bli billigere for skolen og elevene.
– Vi er urolige for at det hugges for mange trær i verden, som gjør at klima og miljø endres på en negativ måte, sier elevene i gruppen samstemt. De viser til at det er et enormt forbruk av papir i dag, selv om mye er digitalisert.
Gutta har laget både notater og tegninger av appen som skal redusere papirforbruket i skolen.
Gamle, utdaterte skolerbøker
– Skolebøkene våre er ofte gamle og utdaterte, derfor får vi mengder av papir og hefter fra lærerne. Til og med her på Fremtidspiloten fikk vi utdelt posterlapper og annet papir, sier Kevin Ngugen (19). Han og Marcus Karlsen (17) humrer.
– Se her, sier Simon Nøttveit (17), og drar frem hauger av papir og bøker fra skolesekken sin.
– Vi bruker sjelden disse bøkene, men vi får stadig nye hefter og ark.
Joakim Lunner Bruland (17), Nathan Woltemas Joipan (16) og Mikal Mjånes Berge (18) i gruppen nikker. De mener at riktig og god bruk av teknologien kan få ned papirforbruket.
Kan bruke mindre papir!
– Vi har absolutt muligheter til å bruke mindre papir, fordi vi har PC, men skolen bruker ikke denne løsningen, sier Kevin Ngugen.
Neste skritt er å snakke med elevrådet på skolen. Elevrådet må støtte prosjektet før de kan søke etter penger for å utvikle appen.
– Hvordan er det å jobbe med Fremtidspiloten?
– Her kan vi bestemme vår egen idé, tenke alt på egenhånd og finne løsninger sammen. Det er gøy, synes gruppene, som avslutter dagens modellbygging med å presentere løsningene for hverandre, sier Kevin Ngugen.