The Human Aspect kalles «verdens første livserfaringsbibliotek». Visjonen til prosjektet er å bidra til bedre psykisk helse ved å sørge for at ingen skal føle seg alene med en livsutfordring.
På hjemmesiden deres ligger det allerede 135 videoer der mennesker fra over 80 land forteller om sine sterkeste og mest definerende livserfaringer.
De fagstøttede intervjuene bygges opp rundt 3 hovedspørsmål:
• Hva har vært ditt livs tøffeste utfordring?
• Hvordan kom du deg gjennom den?
• Hva har du lært?
Videointervjuene produseres av Jimmy Westerheim og et stort lag av frivillige, kreative fagpersoner og andre medhjelpere. Foto: The Human Aspect.
Tror på viktigheten av å dele
The Human Aspect bygger på en grunnleggende tro på viktigheten av å dele og snakke om psykisk helse-utfordringer, men med en positiv og konstruktiv tilnærming. Videointervjuene skal gi innsikt, støtte og veiledning, med fokus på ekte opplevde muligheter for veien videre.
– Utfordringer med psykisk helse er et voksende problem. Stigma er en av hovedutfordringene, fordi vi er mer sammenkoblet enn noensinne, men samtidig mer alene enn noen gang før, sier daglig leder og grunnlegger av The Human Aspect, Jimmy Westerheim.
Dybdeintervjuer
– I livserfaringsbiblioteket vil du finne videoer med dybdeintervju med forskjellige rollemodeller, kjendiser og vanlige folk side om side. Felles er at de alle deler veien ut av sitt livs tøffeste utfordring, forteller han.
Her fins for eksempel Kjell-Magne Bondevik ved siden av Chris Medina og Human Aspects egen fagansvarlig Darta Sturite, som alle snakker om tema depresjon.
Jimmy Westerheim, grunnlegger og daglig leder for The Human Aspect. Foto: The Human Aspect
Kavlifondet bidrar til ti nye filmer
Kavlifondet bidrar nå med 250.000 kroner til produksjon av ti nye filmer til biblioteket.
Fordi Kavlifondet har barn og unges psykiske helse som et av sine hovedsatsningsområder, skal støtten gå til å lage filmer for en yngre målgruppe.
FIlmene skal fortelle historier om noen av de temaene som unge mennesker sliter mest med i dag: depresjon, utenforskap og ensomhet, identitet, vold, drikkepress, sorg etter å ha mistet en av sine nærmeste i kreft, religionsidentitet, ungdomskriminalitet og mobbing.
Se film: Victoria var tenåring da faren hennes fikk Alzheimers.
Generasjon Z
Målet er å nå så mange som mulig som har en eller flere av utfordringene som videoene belyser. – Hovedmålgruppen for filmene er den såkalte «Generasjon Z», de under 25 år, forteller Jimmy Westerheim.
– Med støtten fra Kavlifondet vil vi kunne lage ti videointervjuer for publisering på alle våre plattformer, om ti viktige temaer som unge står ovenfor i dagens samfunn. Filmene vil også aktivt deles med alle som jobber med psykisk helse, og kan brukes av alle fordi alle våre intervjuer er åpne og gratis, sier Jimmy Westerheim.
– Vi tror på å skape et sted der alle vet at de kan komme for å ta det første steget ut av sin egen utfordring. Målet er å være et ledd mellom befolkningen og de profesjonelle tilbudene og tjenestene i Norge, sier han.