Da Norge stengte ned i midten av mars i 2020 hadde Maria Abrahamsen Østhassel akkurat fått jobb som kommunepsykolog i hjembyen Farsund.
Tidligere hadde hun jobbet fire år med barne- og ungdomspsykiatri på Sørlandet Sykehus. Det tok ikke lang tid før den 29 år gamle psykologen innså at nedstengingen av samfunnet ville få uheldige følger for den psykiske helsen til kommunens barn og unge.
Men hvordan nå frem til dem? Ikke mange fant veien til kontoret hennes, aller minst i en tid da alle ble bedt om å holde seg hjemme.
Møter de unge på hjemmebane
Den opplagte løsningen var å kommunisere med de unge der de allerede var store deler av tiden, og enda mer nå som pandemien herjet: På sosiale medier.
Østhassel opprettet kontoen @psyktdeg på TikTok og Instagram, der hun formidlet og forklarte ulike tema innen psykisk helse på en lettfattelig og humoristisk måte, gjerne akkompagnert av kjappe videosnutter og tekster som gikk rett på sak.
Responsen lot ikke vente på seg. Tilbakemeldingene strømmet inn, det var tydelig at hun hadde truffet en nerve og møtt et behov som ikke stoppet ved kommunegrensen til sørlandsbyen:
Innen kort tid hadde hun en stor følgerskare. I skrivende stund har hun over 34 000 følgere på Instagram og 17 000 på TikTok.
Enormt behov, får 750 000 i støtte
– Drømmen min er å kunne bidra til en forbedret psykisk folkehelse gjennom helsefremmende og forebyggende arbeid, sier Maria Abrahamsen Østhassel.
Og denne drømmen er hun nå godt i gang med å realisere. Etter hvert som psykologen forsto hvor stort de unges behov var for gode, konkrete og lettfattelige tips og råd om det aller meste innen psykisk helse, forsto hun også at tiden ikke strakk til for å lage alt innholdet hun brant for å formidle.
Dermed sa hun opp jobben for å bli SoMe-psykolog på heltid.
For å bidra til at dette skulle bli mulig har Kavlifondet tildelt prosjektet hennes 750 000 kroner i 2021.
– Barn og unges psykiske helse er et viktig satsingsområde for Kavlifondet, ikke minst i et år som dette, hvor vi vet at langt flere unge sliter med psykiske problemer, sier Inger Elise Iversen, daglig leder i Kavlifondet.
Reklamefritt
Kavlifondet gjør det også mulig at psyktdeg-kontoene kan forbli reklamefrie, noe som ellers fort kunne tvunget seg frem nå som psykologen ikke lenger har noen fast inntekt.
– Dette er ekstra viktig når målgruppen er barn og unge. Maria lager og produserer alt innholdet på @psyktdeg helt på egenhånd, med utgangspunkt i hennes faglige bakgrunn og åpenbare talent for formidling, helt uten reklame eller bindinger. Det ønsker vi å bidra til at hun kan fortsette med, sier Inger Elise Iversen.
– Jeg er enormt takknemlig for at Kavlifondet ser nytteverdien i arbeidet med å nå barn og unge med tips, råd og kunnskap, akkurat der hvor de tilbringer store deler av tiden sin, sier Østhassel, som tidligere i år ble tildelt den prestisjetunge Åse Gruda Skard-prisen for sin innsats for unge på sosiale medier.
STØTTE FRA KAVLIFONDET: Med støtten til @psyktdeg vil Kavlifondet bidra til god, faglig forankret formidling rundt psykisk helse rettet mot unge på nett. Foto: Brandpeople
– En viktig motstemme
– Nå gleder jeg meg til å bruke all min tid på å lage innhold til @psyktdeg, og jeg er veldig glad for at det skjer uten at jeg må gjøre meg avhengig av reklame og kommersielle aktører, sier den unge psykologen.
Inger Elise Iversen i Kavlifondet gleder seg også, og understreker at det kanskje er nettopp på sosiale medier at behovet for kunnskap av typen Østhassel formidler er størst. Ikke bare fordi det er der man treffer målgruppen bredt, men også fordi disse mediene kan forsterke og i mange tilfeller skape psykisk ubehag hos mange barn og unge.
– En kanal som @psyktdeg, der unge møtes med humor, varme og kloke råd fra en ung psykolog i en form de føler seg hjemme i, utgjør en viktig motstemme til alt det andre de daglig møter på disse plattformene, sier Iversen.
Følg Maria Abrahamsen Østhassel aka @psyktdeg på Instagram, TikTok og Facebook. Du finner også mange intervjuer med henne på nett om du googler henne.
FAKTA
- @psyktdeg er psykolog Maria Abrahamsen Østhassels formidlingsprosjekt på ulike sosiale medier som Instagram og TikTok.
- På disse kontoene lager hun innhold rettet mot ungdommer. Fellesnevneren er psykisk helse, og formålet er å hjelpe dem med å håndtere store og små utfordringer de møter i hverdagen.
- Kavlifondet støtter @psyktdeg med 750 000 kroner i 2021.
- I tillegg til å finansiere driften av de eksisterende kontoer, skal støtten gå til utvikling av en ny programserie rettet mot ungdom på Snapchat.
- Serien skal hete «Merkelapp». Her vil Østhassel tematisere ulike stigmatiserende «merkelapper», som psykiske lidelser, kjønnsidentitet, trosretning etc.
Foto: Skjermdump fra @psyktdeg på Instagram