15. september 2023

Hvem skal få 35 000 kroner av Kavli? Nominér din lokale hjertesak!

I samarbeid med Rema 1000 skal Kavli i høst dele ut en halv million kroner til gode, lokale gode formål. Nå kan du nominere noen som gjør en forskjell i ditt lokalsamfunn!

I hele september kan alle i Norge nominere lokale hjertesaker til å motta en del av overskuddet som skapes av Kavli-bedriftene. Både lag og foreninger, idrettsklubber, sosiale møteplasser, gründere og andre ildsjeler kan nomineres.

Det eneste kriteriet er at de gjør en positiv forskjell i sitt eget nærmiljø.

Her kan du nominere din kandidat!

Vanligvis er det Kavlifondet som finner prosjektene som får støtte. Med denne ordningen kan alle nominere sin lokale hjertesak.

– Midlene tildeles fra Kavlifondet til Kavli, som så deler dem ut til gode, lokale formål gjennom en åpen nominasjonskampanje, forteller daglig leder i Kavlifondet, Inger Elise Iversen.

Det skal kåres totalt 14 vinnere som mottar 35 000 kroner hver.

Pressemelding fra Kavli og Rema 1000: Søker 14 lokale hjertesaker

Ildsjeler i alle kriker og kroker

For å nå så bredt ut som mulig, har Kavli slått seg sammen med sin gode samarbeidspartner dagligvarekjeden Rema 1000. De sørger for at ordet spres i lokale dagligvarebutikker i alle landets kriker og kroker.

Del med glede: Kavli og Rema 1000 samarbeidet også i 2020 om å finne lokale hjertesaker å støtte. Ungdomsklubben Zinken i bydelen Fana i Bergen var et av de gode, lokale formålene som fikk tildelt midler fra Kavli. Overrekkelse av gavesjekk skjedde hos Rema 1000. Foto: Kavli

– Det er veldig gøy å samarbeide med Rema 1000 for å spre glede og støtte over hele Norge. Frivilligheten og dugnadsånden står sterkt i Norge, og det er mange som gjør en fantastisk innsats for å skape en bedre hverdag for andre i sitt nærmiljø. Det er disse lokale heltene og hjertesakene vi etterlyser og ønsker å løfte frem og støtte, sier administrerende direktør i Kavli, Kristine Aasheim.

Når juryen har kåret de 14 lokale formålene, inviteres de til overrekkelse av gavesjekk i sin lokale Rema 1000-butikk, sammen med representanter for Kavli og den som sendte inn nominasjonen.

– Vi er veldig spente på hvilke hjertesaker som blir nominert i de ulike lokalområdene, og håper at midlene kan ha stor betydning for noen i disse tider, sier Aasheim.

Takket være forbrukerne

Det er ikke første gang Kavli og Kavlifondet deler ut midler gjennom en åpen nominasjonskampanje. Tidligere har blant annet Sykehusklovene ved Arendal sykehus, Alta Matstasjon, Gateengler, Moelv frivillighetssentral, Ønsketransporten Rogaland, Hjelpende Hjerter i Fredrikstad og Hol Motorklubb mottatt støtte fra denne ordningen.

Daglig leder i Kavlifondet, Inger Elise Iversen, opplever at det lokale fokuset engasjerer.

– Vi får mange fine tilbakemeldinger fra forbrukere som forteller at de velger Kavli-produkter så ofte de kan, fordi de vet at hele overskuddet går til gode formål.

– Det er takket være disse, og alle andre som handler fra Kavli, at vi har et overskudd å dele ut, og vi er glade for å involvere dem i utdelingen på denne måten, sier Iversen.

Fakta

  • Siden 2020 har Kavli-selskapene delt ut midler til lokale hjertesaker i de fire landene hvor konsernet har virksomhet: Norge, Sverige, Finland og Storbritannia
  • Gjennom mobilisering av både samarbeidspartnere fra dagligvarebransjen, media og sosiale medier inviteres forbrukerne til å nominere sine lokale hjertesaker
  • Kampanjene kalles «Del med glede», som er konsernets felles slagord
  • Mesteparten av Kavlifondets midler deles ut ved at Kavlifondets administrasjon finner prosjekter i henhold til den vedtatte tildelingsstrategien
  • Les mer om de lokale hjertesakene og andre tildelinger i vår årsrapport her