«Utdanning er en menneskerettighet. Helt uavhengig av hvem du er.»
Fagansvarlig barn og unge, UNICEF
I Nepal har fattigdom og ødeleggelser etter jordskjelvene i 2015 gått hardt utover barna. Barn og unge vokser opp til å bli analfabeter. Mange blir tvunget til å forlate landet for å jobbe under umenneskelige forhold. Andre bor under et bølgeblikk på landsbygda og må gå langt for å komme på skolen. Det offentlige skoletilbudet i Nepal er svært dårlig.
Dette gjør den danske organisasjonen Human Practice Foundation noe med. De gir tusenvis av barn bedre skolegang. Skolen gir stabilitet og trygge omgivelser i en vanskelig hverdag. Barna lærer å skrive, telle og snakke engelsk. Det er et livsviktig grunnlag for at de senere kan få seg en jobb, skape seg et liv på egen hån og hjelpe til å løfte landet ut av fattigdommen.
«Utdanning er en menneskerettighet. Helt uavhengig av hvem du er.»
«Hvis ikke det er gjensidig tillit blant folk i et samfunn vil det ikke bli noen utvikling.»
Med midler fra Kavlifondet har Human Practice Foundation (HPF) etablert ”Kavli Skolepakke.” Det er et prosjekt som har bidratt til å etablere skoler og bedre skolefasiliteter i de isolerte områdene i distriktene Sunsari og Solukhumbu øst i Nepal. De har bygget bibliotek, lekeplasser, datarom, kjemi- og fysikkrom og sørget for videreutdanning for lærere. Aktivitetene blir nøye fulgt opp av organisasjonen for å sikre ønskede resultater. Barna blir derfor målt på oppmøte og karakterer, slik at man kan gjøre tiltak og justeringer som trengs underveis for å sikre de gode resultater.
HPFs mål er å styrke lokalbefolkningens egen evne til verdiskapning. Arbeidet skal aktivt engasjere både givere og mottakere på veien mot å bedre levevilkårene der det trengs. HPFs arbeid finansieres gjennom et eget selskap av Founding Fathers. HPF jobber etter en 100 %-modell. Det betyr at 100 prosent av midlene som blir gitt til et prosjekt går ubeskåret til prosjektet. Det er 100 prosent transparens i alle prosjekte, og 100 prosent involvering av både givere og mottakere for å bestemme hva pengene skal brukes til.
av barn i utviklingsland går i dag på barneskole.
Antall barn utenfor skole er nærmest halvert, fra 100 millioner i 2000 til 57 millioner i 2015.
barn i Nepal får i dag hjelp gjennom Kavli Skolepakke.
flere barn vil få hjelp frem mot 2021
I 2013 sa Pernille Kruse Madsen opp jobben som advokat. Hun ville vie livet til noe som betød mer. Hun solgte alle sine ting, og kjøpte en enveisbillett ut i verden. 15 måneder senere visste hun hva hun ville. Pernille ville bruke sine evner og energi på å starte en ny og annerledes bevegelse for å bekjempe fattigdommen i utviklingsland. Hun reiste hjem og stiftet Human Practice Foundation sammen med en gruppe lidenskapelige ”problemløsere” og investorer. Målet var å bygge bro mellom vesten og utviklingsland. Hun har raskt klart å bygge opp en solid organisasjon med en rekke fremtredende danske forretningsfolk som økonomiske bidragsytere. Hun er personlig engasjert i prosjektene, og reiser ofte til Nepal for å følge opp barna.
«I Human Practice Foundation mener vi at det er barn og unge som skaper den fremtidige utviklingen av fattige lokalsamfunn. Derfor har vi valgt å fokusere på utdannelse, slik at barn og unge kan få muligheten til å få en bedre fremtid, og skape en positiv utvikling for deres samfunn. Kavlifondets støtte til Human Practice Foundation er med på å gjøre dette mulig»- Inger Elise Iversen
«- Det er ikke alltid slik at et skoletilbud fører til en god utdanning. Human Practice Foundation har lagt ned et imponerende arbeid for å forbedre det eksisterende skoletilbudet i Nepal, og med Kavli skolepakke vil vi nå over 6000 barn som får kvalitetsskole og dermed blir godt rustet for fremtiden.»
Kavlifondet støtter det gode arbeidet til Human Practice Foundation i Nepal med å bidra til at 2.000 barn har fått en bedre skolehverdag. Bidraget fra Kavlifondet går til å forbedre fasilitetene og materialer, samt opplæring av lærerne på de utvalgte skolene. Frem mot 2021 vil 4.7250 flere barn få hjelp gjennom Kavlifondets støtte.