1. februar 2021 tok Kenneth Hamnes (51) over som ny konsernsjef i Kavli Holding AS. Kavli Holding er selskapet som eier alle konsernets datterselskaper i Norge og utlandet, kalt Kavlikonsernet i kortversjon.
Kenneth Hamnes, konsernsjef i Kavli Holding AS
Fremtidsrettet ledelse
Helt siden Knut Kavli overførte eierskapet til Kavlifondet i 1962, har hele overskuddet etter drift og utvikling av virksomheten blitt delt ut til gode formål. I tillegg forvaltes en finansportefølje som utjevner både finansieringen av den allmennyttige virksomheten og eventuelle kapitalbehov i Kavlikonsernet.
Knut Kavli var tydelig på at konsernet skulle preges av fremtidsrettet forretningsmessig ledelse. Med Kenneth Hamnes har Kavlikonsernet fått en leder med bred erfaring fra, og et sterkt engasjement for dagligvarebransjen.
– Stolt av eierformen
Siviløkonomen har bakgrunn som blant annet administrerende direktør i Maarud AS, salgsdirektør i Stabburet AS og produktsjef i Lilleborg AS. Til Kavli kom han fra jobben som konsernsjef i vin- og brennevinsselskapet Arcus ASA.
– Jeg har jobbet i og rundt dagligvarebransjen hele min karriere. Jobben i Kavlikonsernet ligner på det jeg har gjort tidligere; det dreier seg om sterke merkevarer, fokus på innovasjon og tøff konkurranse. Det som er unikt og annerledes er eierformen. Det å jobbe for et allmennyttig stiftelse blir nytt og spennende, og betyr absolutt noe ekstra. Jeg er stolt når jeg kan forklare dette til folk som ennå ikke vet, sier Hamnes.
Det lille ekstra
Den nye konsernsjefen forteller at forskning viser at selskaper med et formål som er større enn «bare å tjene penger», presterer bedre over tid.
– Jeg oppfatter at det betyr mye for alle våre ansatte at overskuddet går til gode formål innenfor forskning, humanitært arbeid og kultur. Jeg er også sikker på at både verdigrunnlag og formål vil bli viktigere for å tiltrekke seg gode ansatte. Arbeidssøkere i dag ønsker meningsfulle jobber, og der er vi perfekt posisjonert, mener Hamnes.
– Kavli har hatt en flott utvikling over mange år, så vi skal gjøre vårt beste til at dette fortsetter. Jeg mener at den ekstra dimensjonen gir oss noe ekstra, fortsetter han.
Sterke merkevarer
Konsernsjefen beskriver Kavli som et ledende matvareselskap med sterke merkevarer og solide posisjoner i lokale markeder.
– Kavli er meget vel ansett og hevder seg jevnlig i rangeringer rundt innovasjon, merkevarestyrke og bærekraft. Vi har god dialog med forbrukere og kunder, og jakter alltid på innsikt vi kan omsette til lønnsom vekst.
Lokale smaker
Kavlikonsernet har i dag virksomhet i fire land: Norge, Sverige, Finland og Storbritannia.
Kavlikonsernets måte å jobbe på, er blant dets styrker i markedet, i følge Hamnes.
– Kavli har en multilokal organisasjonsstruktur. Det betyr at de lokale selskapene har en egen verdikjede med produktutvikling, produksjon, markedsføring og salg. Det gjør at vi kan treffe enda bedre med lokale smaker og konsepter. Styrkene vår kommer frem gjennom våre flotte merkevarer, som for eksempel Kavli, Q, Skyr, Primula, Eriks, Planti, Johnny’s og mange andre, sier Hamnes.
Veien videre
Hvor går så veien under hans ledelse? Hamnes presiserer at strategien ligger fast:
– Vi skal fortsette den flotte utviklingen, og vokse både organisk og gjennom oppkjøp. En av de viktigste oppgavene nå er å få ferdig Q-meierienes nye, flotte innovasjonshus på Jæren, og levere på den ambisiøse innovasjonsplanen som ligger til grunn for investeringen. I tillegg må vi hele tiden jobbe hardt med vår forbedringskultur. Jeg mener at vi kan bli enda råere sånn at Kavlifondet kan bli enda rausere, sier han.
Hamnes beskriver seg selv som en lagspiller, og han ønsker å inspirere selskapene til å samarbeide enda mer.
Vi har mange svært dyktige medarbeidere i hele Kavlikonsernet og jeg håper jeg kan inspirere alle til å fortsette det gode arbeidet som har gitt veldig bra resultater så langt.
– Hva blir viktig for Kavlikonsernets vei videre?
– Her vil jeg trekke frem bærekraft. Det er et samfunnsansvar vi i Kavli tar på alvor. Arbeidet pågår i de ulike selskapene, og noen land har kommet litt lenger enn andre. Men, det er jo veldig oppløftende at i 2021-rapporten til Sustainable Brand Index oppnådde Q-Meieriene og Kavli henholdsvis andre og femte plass av 33 rangerte selskaper og merker innenfor matvarekategorien. Q-Meieriene ble nummer åtte på total-listen! Dette er jo svært inspirerende for hele konsernet og arbeidet vi har foran oss.