Pressemelding
– Totalt i år har vi tildelt 93 millioner til ulike formål innen humanitært arbeid, forskning og kultur, sier daglig leder i Kavlifondet, Inger Elise Iversen. Det er klart etter at årets siste tildelinger ble besluttet av Kavlifondets styre 15. desember.
Stiftelsen Kavlifondet er eneeier av Kavlikonsernet som O. Kavli AS og Q-Meieriene er en del av. Konsernet har også næringsmiddelvirksomheter i Sverige, Finland og Storbritannia.
I henhold til stiftelsens vedtekter deler Kavlifondet ut hele overskuddet fra konsernet til gode formål. Siden 2012 har stiftelsen delt ut til sammen 746 millioner kroner.

Prioriterer barn og unges psykiske helse
De siste årene har Kavlifondet særlig støttet forebyggende prosjekter og lavterskeltiltak for å styrke barn og unges psykiske helse.
– Denne satsingen vil videreføres i årene som kommer. Det er viktigere enn noen gang å bidra til at alle barn og unge får oppleve trivsel, trygghet og tilhørighet, sier daglig leder i Kavlifondet, Inger Elise Iversen.
– Eget ansvar innen klima og miljø
Kavlifondet støtter også en rekke prosjekter for gode klima- og miljøløsninger.
– Som aktør i matvarebransjen har vi både et eget ansvar og potensiale for å bidra til gode løsninger innen ansvarlig forbruk og produksjon av mat. Kampen mot matsvinn er derfor også hovedsatsing, sier Iversen.
Støtter prosjekter i flere land
Størsteparten av midlene deles ut til gode formål i de fire landene hvor Kavlikonsernet har virksomhet; Norge, Sverige, Finland og Storbritannia. Resten av midlene går til bistandsprosjekter innen utdanning for barn og unge og gode klima- og miljøløsninger.
Kavlifondets årsrapport for 2021 vil bli klar våren 2022. Du finner informasjon om prosjekter som stiftelsen støtter i artikler på kavlifondet.no og i Kavlifondets årsrapport for 2020.
FAKTA – DETTE ER KAVLIFONDET
- Stiftelsen Kavlifondet er eneeier av Kavlikonsernet og deler ut hele overskuddet til gode formål.
- Kavlikonsernet har rundt 840 ansatte og virksomhet i fire land, med kjente merkevarer som Kavli og Q-Meieriene i Norge, Primula Cheese og Castle Maclellan i Storbritannia, og Kavli, Druvan, Johnny’s og Planti i Sverige og Finland.
- Kavlikonsernet ble grunnlagt i 1893 av moldenseren Olav Kavli som oppfant og lanserte verdens første smøreost på tube på 20-tallet.
- I 1962 opprettet Olav Kavlis sønn, Knut Kavli, Kavlifondet og overførte hele virksomheten til stiftelsen. Dette etter at han og ektefellen Karin Kavli forble barnløse.
- Vedtektene forplikter Kavlifondet til å dele ut hele overskuddet til gode formål innen humanitært arbeid, forskning og kultur.
- I 2021-2023 har Kavlifondet vedtatt å særlig prioritere forebyggende tiltak for barn og unges psykiske helse, med vekt på inkludering og livsmestring.
KONTAKT
Inger Elise Iversen, daglig leder i Kavlifondet
ingerelise.iversen@kavlifondet.no // +47 908 94 567
Hanne Eide Andersen, leder for kommunikasjon
hanne.andersen@kavlifondet.no // +47 99 562 948