9. juni 2023

Klart for Aksjon Gjenvinning 2023 – bli med på reisen fra tube til sykkel!

Nå kan skoleklasser melde seg på årets Aksjon Gjenvinning og bidra til at flere Kavlituber og annen aluminiumsemballasje blir resirkulert til nye, fine ting. – Målet er å sette ny deltakerrekord i år igjen, erklærer markedsdirektør i Kavli, Gudfinna Traustadottir.

Takket være hele 14 000 skoleelever som deltok i Aksjon Gjenvinning i 2022, vil tusenvis av smøreost- og kaviartuber, bokser og folie få nytt liv som sykkelrammer og andre nyttige ting.

– Sammen har elevene sikret at nær 900 kilo aluminiumsemballasje ble resirkulert som metallemballasje, sier markedsdirektør i Kavli, Gudfinna Traustadottir.

Les mer: Skal lære skolebarn om resirkulering av smøreosttuben igjen

Påmeldingsskjema til årets Aksjon Gjenvinning finner du her!

– Vi er storfornøyde med resultatet! I tillegg til en dobling av antall påmeldte elever sammenlignet med året før, har langt mer emballasje blitt resirkulert under Aksjon Gjenvinning i 2022, slik at både miljøgevinsten og ringvirkningene av aksjonen blir enda større enn tidligere, fortsetter hun.

Vil sette ny rekord

Nå håper Kavli og samarbeidspartnerne Forskerfabrikken, Norsk Hydro og Norsk Metallgjenvinning at enda flere skoleklasser skal bli med i årets Aksjon Gjenvinning.

– Vi gleder oss veldig til høstens aksjon, hvor målet er å få med enda flere skoler, men også sette nye gjenvinningsrekorder. Vi må jo være ambisiøse på vegne av barn og unge, miljøet og fremtiden, sier markedssjef i Forskerfabrikken, Anne Eriksen.

– Fjorårets suksess var veldig motiverende og vi har derfor satt oss et skikkelig hårete mål om 20 000 deltakere i 2023. Basert på engasjementet og tilbakemeldingene vi har fått, tror vi det er fullt mulig. Tenk hvor mange tuber vi kan resirkulere hvis vi klarer det, legger Traustadottir i Kavli til.

VIDEO: Se vinnerne av Aksjon gjenvinning 2021 fra Sædalen skolen på besøk i Kavlis tubeostfabrikk! 

Resirkulering og gjenbruk på timeplanen

Den årlige skoleaksjonen har vært arrangert siden 2018 og gir elever på 5.– 7. trinn mulighet til å lære mer om resirkulering og kretsløp. Med særlig fokus på aluminiumsemballasje, deltar klasser landet rundt i to forskjellige konkurranser knyttet til innsamling av emballasje og kreativt gjenbruk.

Da Kavli gikk sammen med Forskerfabrikken, Hydro og Norsk Metallgjenvinning på arrangørsiden for første gang i 2021, var motivasjonen og målet klart. De ville bidra til å spre kunnskap om resirkulering til barn og unge, og samtidig arbeide for å øke gjenvinningsgraden på egen emballasje.

I tråd med sin satsing på prosjekter som fremmer gode løsninger for klima og miljø, gikk Kavlifondet samtidig inn med totalt 300 000 kroner i prosjektstøtte til Aksjon Gjenvinning.

Som i 2022 bidrar Kavlifondet også i år med 250 000 kroner til gjennomføring av aksjonen.

– Aksjon Gjenvinning fremmer ansvarlig forbruk og produksjon, og lærer skolebarn om komplekse, men viktige temaer på en like lettfattelig som engasjerende måte. Vi tror at det vil bidra til å etablere gode og varige miljøvaner hos mange av elevene, noe vi støtter med stor glede, sier tildelingsansvarlig i Kavlifondet, Guro Sundsby.

– Vi er også glade for å kunne være med på det gode arbeidet som Kavli gjør for at flere skal bli klare over at tuben kan resirkuleres. Det er viktig for at verdiskapingen for gode formål blir mest mulig bærekraftig. Som eier av et matvarekonsern har vi et eget ansvar for, og stort ønske om, å bidra til bærekraftige løsninger. Dette prosjektet er på mange måter en ideell plattform, fordi vi kan bidra til at flere får viktig og riktig informasjon om gjenvinning og gjenbruk, og samtidig dyrke ideskapning innenfor disse områdene, sier hun.

Bare fantasien setter grenser

Gjennom den tre uker lange aksjonen registrerer klassene all metallemballasje som de samler inn fra egen husholdning. Tallene fra 2022 viser at mer enn 60 000 enheter ble resirkulert, og blant disse var over 9000 aluminiumstuber.

– Fra tube til sykkel har vært slagordet for aksjonen, og det ser ut til å være et relaterbart budskap for barn og unge. Det å lære at matvareprodukter som de har et forhold til i hverdagen inngår i en større sammenheng, og at de kan ta små, men effektive bærekraftige valg som gjør en positiv forskjell for miljøet, engasjerer elevene, forteller Traustadottir i Kavli.

Dag Otto Lauritzen som motivator

Kavlis markedsdirektør påpeker at “gjenvinningsambassadør” Dag Otto Lauritzen har vært en motivator for elevene.

PÅ GJENVINNINGSLAGET: Dag Otto Lauritzen vil at flere skal bidra til at så mange Kavlituber og annen aluminiumsemballasje blir gjenvunnet. Foto: Martin Nygaard

– Han er et flott forbilde, og når han utfordrer elevene til å gi gass og være med på å resirkulere så mye emballasje som mulig, vekker det stor konkurranselyst og miljøengasjement. Klassenes imponerende gjenbruksideer minner oss dessuten på at det bare er fantasien som setter grenser når vi leter etter gode løsninger for klima og miljø, sier hun.

Se videosnutt med Dag Otto Lauritzen her!

Fra søppel til gjenbruksskatter

I den kreative delen av aksjonen kommer elevene opp med gjenbruksideer, tegner modeller og lager ferdige bruksgjenstander av aluminiumsemballasje. I 2021 var det et allsidig og dekorativt hestepennal som tok seieren, mens en spennende og detaljrik lekeborg av aluminium ble vinneren blant mer enn 140 innsendte bidrag i 2022.

– Det var virkelig stor bredde og høyt nivå på de kreative bidragene, noe som gjorde juryens jobb skikkelig utfordrende i år. Til slutt valgte juryen syv flotte bidrag som gikk videre til en digital live-kåring, hvor alle klassene ble invitert med for å avgi sin stemme, sier markedssjef i Forskerfabrikken, Anne Eriksen.

Det kreative vinnerbidraget til 5. klasse på Midtbygda skole. Lekeborgen var populær både hos juryen og de andre klassene som deltok i aksjonen. Foto: Midtbygda skole. Det kreative vinnerbidraget til 5. klasse på Midtbygda skole. Lekeborgen var populær både hos juryen og de andre klassene som deltok i aksjonen. Foto: Midtbygda skole.

En funksjonell juicepresse og en gjennomført adventskalender kom på andre og tredje plass i konkurransen.

– Aluminium er et evighetsmateriale som kan resirkuleres og gjenbrukes omtrent i det uendelige. I tillegg til at all emballasjen som elevene har resirkulert blir til nye og nyttige ting, sparer innsatsen miljøet for like mye CO2 som utslippet fra en bensinbil som kjører rundt hele jordkloden, sier Eriksen, som nå er i full gang med planleggingen av neste Aksjon Gjenvinning.

Foto øverst:Siden 2018 har over 91 000 elever deltatt i Aksjon Gjenvinning. Her fra Sædalen skole i 2021. Foto: Martin Nygaard/Kavli

FAKTA OM AKSJON GJENVINNING

  • Gratis, nasjonal skoleaksjon over tre uker for elever i 5. til 7. klasse, hvor temaer som resirkulering, kretsløp og gjenbruk står på agendaen. Målet er at elevene lærer om miljøvern på en enkel og engasjerende måte.
  • I 2021 byttet Aksjon Aluminium navn til Aksjon Gjenvinning. Siden aksjonen ble arrangert første gang i 2018 har over 83 000 elever deltatt.
  • I tillegg til et lærerikt undervisningsopplegg, deltar klassene i to ulike konkurranser knyttet til resirkulering og gjenbruk av aluminiumsemballasje. I 2022 var det 7. trinn ved Nes skole i Ringerike som vant innsamlingsdelen, mens 5. klasse på Midtbygda skole i Siljan kommune seiret i den kreative konkurransen med sin lekeborg.
  • Under aksjonen i 2022 resirkulerte over 14 000 elever til sammen 898 kilo aluminium. Emballasjen blir til nye og nyttige ting, og elevenes innsats sparer miljøet for like mye CO2 som utslippet fra en bensinbil som kjører rundt jordkloden.
  • Det er Hydro, Norsk Metallgjenvinning, Forskerfabrikken, Kavli og Kavlifondet som arrangerer Aksjon Gjenvinning. I perioden 2021 – 2023 støtter Kavlifondet gjennomføringen av Aksjon Gjenvinning med 800 000 kroner.