Tekst: Hanne Eide Andersen
Psykisk helse er tema for vårens program, mens til høsten er tema inkludering.
– Vi har nå åpnet påmeldingen for vårens program, forteller daglig leder Silje Grastveit, som er hovedgjest i Kavlifondets nye podkast Tech, håp & kjærlighet.
Lytt til episoden her
Spotify
Apple Podcasts
Soundcloud
Les mer: Hvordan kan det verste du har opplevd bli din største styrke?
Målet med Impact CHallenge er å generere nye, realiserbare løsninger på presserende samfunnsutfordringer. Med innovasjonsmetodikk, forretningsutvikling og designtenkning som verktøy arbeider Impact Challenge frem nye løsninger i samarbeid med dem som kjenner utfordringene aller best.
– Vi ønsker spesielt deltagere som jobber med psykisk helse innenfor offentlig sektor, helsepersonell og behandlere, brukere og pårørende og gründere innen psykisk helse, sier Grastveit.
Frist for påmelding er 1. mars.
Les mer om programmet og meld deg på her: impactchallenge.no
Kavlifondet var samarbeidspartner for Impact Hub Bergen og Impact Challenge både i 2017 og 2019. Nå fornyes samarbeidet med en ny avtale for hele 2020.
Programmet har tidligere fokusert på temaer som aldersvennlige samfunn og psykisk helse, og har støttet flere suksessfulle bedrifter, slik som LifePlanner, PitStop og Lifekeys.
– For øyeblikket har vi ni team i inkubasjon, forteller Silje Grastveit, daglig leder i Impact Hub Bergen.
I 2020 vil nye tverrfaglige team få være med på programmet og ta del i inspirerende foredrag, workshops og mentorsamlinger knyttet til psykisk helse til våren og inkludering til høsten.
«Kavlifondet er en sosial entreprenør»
– Støtten fra Kavlifondet er avgjørende for at vi kan gjennomføre programmene, sier Silje Grastveit.
– Kavlifondet er en av våre viktigste partnere og i tillegg en helt spesielt verdimessig god partner i vårt arbeid. Kavlifondet er jo egentlig en sosial entreprenør ved at de eier og deler ut hele overskuddet fra Kavlikonsernet til samfunnsnyttige formål. Vi liker også godt at Kavlifondet tar en så aktiv rolle som samarbeidspartner, sier Grastveit.
Impact Challenge Programmet er delt inn i tre faser:
1) Innsikt og inspirasjon: Kunnskap om utvalgte sosiale og miljømessige utfordringer
Første fase er åpen for alle som ønsker å være med. Denne første delen er en læringsreise, hvor vi dykker ned i barrierer og utfordringer vi må komme forbi og utforsker hva som skal til for å skape gode og varige løsninger som treffer ekte behov.
2) Idéutvikling og idéfangst: Idéutvikling av nye løsninger på valgte samfunnsutfordringer.
Fase 2 er den kreative fasen hvor løsninger utvikles basert på den innsikt deltakerne har fått i første fase.
– I fase 2 ønsker vi forpliktende deltakelse om å være med videre i prosessen ut programmets varighet (seks måneder) slik at løsningene som genereres kan bli til realiserbare prosjekter dersom de blir valgt ut, sier Silje Grastveit.
3) Inkubasjon og implementering: De beste løsningene videreutvikles i et inkubasjonsprogram.
Fase 3 er for dem som har utviklet løsninger med potensiale for å bli til realiserbare prosjekter og mulige bedrifter.
For å delta i denne fasen må en gjennom en utvelgelse og opptaksprosess.De beste løsningene får delta i inkubasjonsprogrammet og får mentor, kurs, diverse tjenester og arbeidsplass for å se om ideene kan bli til realiserbare og varige initiativ.