2000 barn med bidrag til Veslefrikkprisen 2018

Fra nord til sør i Norge har barn og unge komponert musikk den siste tiden. Ved fristens utløp hadde nesten 2.000 barn sendt inn sin egen musikk til Veslefrikkprisen 2018. Totalt utgjør komposisjonene åtte timer med musikk!

Den siste tiden har barn og unge over hele landet brukt mye tid til å eksperimentere og forske gjennom å komponere musikk. Dette har resultert i nytt, spennende materiale som nå er sendt inn som bidrag i konkurransen om Veslefrikkprisen 2018.

– Ved fristens utløp for en og en halv uke siden hadde det kommet inn bidrag med en varighet på til sammen nesten åtte timer. Nesten 2.000 elever har medvirket, forteller Eldar Skjørten, initiativtager og daglig leder for Stiftelsen Veslefrikk.


Her fremfører 4. trinn ved Bekkestua barneskole tre komposisjoner som elevene har laget til konkurransen Veslefrikkprisen. Komposisjonene ble fremført for medelever og en imponert skoleledelse. Foto: Bekkestua barneskole

Nasjonal satsing på komponering

Veslefrikkprisen er ikke en klassisk talentkonkurranse, men snarere en stor mønstring med mål å bidra til flest mulig komponerende barn i grunnskolen (1.- 7.trinn).

For å delta måtte elevene sende inn et lydopptak av komposisjonen de har laget og en komposisjonsrapport som beskriver hvordan de har tenkt.

– Alle deltakerne i Veslefrikkprisen får faglige tilbakemeldinger fra profesjonelle komponister og musikere med tips om hvordan de kan arbeide videre med komponering, understreker Eldar Skjørten.

Vinnerne av Veslefrikkprisen inviteres til Oslo for ”En drømmedag med NRK Kringkastingsorkestret” hvor musikken de har skapt orkestreres for samspill mellom KORK og barna selv. Vinnerverket fremføres på en prisvinnerkonsert i NRK Store Studio fredag 13. april kl. 1230.

Komponister med egen skaperkraft

Siden nyttår har musikklærer Siv Dalbakk komponert musikk med sine elever på Bekkestua skole. Ved innsending av klassens komposisjoner, skriver hun:

«Som lærer har jeg storkost meg med hele prosessen og det har vært en spesiell og veldig morsom opplevelse. I dette prosjektet måtte man gi elevene kontrollen over egen prosess, gi dem mulighet og rom for utforskning og undring over eget verk. Det var da magien oppstod!»

Som lærer opplevde Siv kreative, positive og samarbeidsvillige elever som var veldig stolte over det de fikk til i fellesskap. Og det ga henne en ekstra god følelse da elevene til stadighet ropte til henne i gangen med håpefulle blikk: «Skal vi ha musikk i dag?»

– Jeg tror arbeidet med prosjektet har betydd like mye for elevene som det har betydd for meg, avslutter Siv.

– Alle får en sjanse, alle stiller likt, alle får mulighet til å bli sett og hørt. Alle får det til! Magisk!

– Bidragene fra Bekkestua er gode eksempler på hvordan barn skaper gjennom spennende prosesser. Underveis reflekterer de, så holder de konsert på skolen og nå får de tilbakemeldinger fra profesjonelle komponister. Til slutt sitter de igjen med motiverende mestringsopplevelser og tips til videre utvikling. Dette har verdi langt utover musikktimen, sier Eldar Skjørten.

Dette sier elever som har vært med på å komponere bidrag til årets Veslefrikkpris:

«Vi syntes det var spennende å komponere på denne måten fordi vi fikk prøve oss frem i starten og så kunne vi velge selv hva vi skulle spille.»

«Jeg synes den ferdige musikken var skikkelig perfekt.»

«Det jeg er fornøyd med med den ferdige musikken er at det er ganske utrolig at vi gjorde dette sammen.»

Toppbilde: Fra fremføringen ved Bekkestua barneskole. Foto: Bekkestua barneskole.