10. desember 2019

Forskerfabrikken til Nepal og Sør-Afrika

Hanne S. Finstad fra Forskerfabrikken har holdt kurs i realfag for lærere ved skoler som Kavlifondet støtter i Nepal og Sør-Afrika.

Tekst: Henriette Lilleaker Olsen 

– Forskerfabrikken vil vise barn at naturvitenskap kan gjøre verden bedre, sier Hanne S. Finstad, Forskerfabrikkens grunnlegger og «fabrikksjef».

Hun peker på dagens store utfordringer innen miljø, klima, helse og matproduksjon.

– Kunnskap i naturvitenskap, teknologi og matematikk er avgjørende for å løse disse utfordringene. Derfor er det viktig å vekke interesse for disse fagene hos barn i hele verden, uavhengig av hvor de bor, sier hun.

Vil lage internasjonal sommerskole

Derfor vil Forskerfabrikken utvide kurstilbudet sitt på tvers av landegrenser, til land hvor  det er mangel på tilgang til naturvitenskaplig pedagogisk kompetanse.

– Vi vil lage en internasjonal sommerskole om realfag som bringer barn sammen på tvers av kulturer, religioner, uavhengig av økonomisk situasjon og politiske forhold. Det fascinerende med naturfaget er jo at pensumet er det samme overalt, og at løsningene vi må finne for å ta vare på kloden vår er globale, sier Finstad.

Dro til Nepal og Sør-Afrika

Etter et pilotprosjekt i Århus, Danmark og Vetlanda, Sverige sommeren 2019, er de nå i gang med å ta den videre ut i verden. Kavlifondet bidrar med støtte til Forskerfabrikkens arbeid med å utvikle en undervisningsmodul som kan fungere i andre land.

En del av samarbeidsavtalen er at Finstad holder kurs ved skoler som mottar støtte fra Kavlifondet i Nepal og Sør-Afrika.

Hanne S. Finstad sammen med noen av kursdeltakerne i Nepal i mars 2019.

Les mer: Ny støtteavtale for utdanning til barn i Nepal

Kvalitetutdanning for barn i Sør-Afrika

I begge landene er det stor mangel på kompetanse og tilgang til kvalitetsutdanning innen naturvitenskap i den offentlige skolen.

– Lærerne i Nepal fortalte for eksempel at de aldri har blitt vist hvordan de kan ta i bruk naturen når de underviser i geologi, selv om de bor midt i et av de mest spennende geologiske områdene i verden. De har bare blitt undervist gjennom tekstbøker og tavle, forteller Finstad.

Hanne S. Finstad med tidligere rektor og grunnlegger Heidi L. Augestad og lærere ved Streetlight School: Jeppe Park i Johannesburg, høsten 2019.

Viktig kunnskap om smitte

Forskerfabrikkens fabrikksjef fant tidlig ut at hun måtte endre på undervisningsmodellen hun hadde med seg, for å tilpasse seg undervisningen i Nepal. Her var det ikke sommerskole som gjaldt, men å få praktiske eksperimenter inn som en del av skolehverdagen til elevene.

– Modulen vår om betydningen av rent vann, bakterier og hvordan sykdom smitter er svært viktig, da dette er et stort problem i området der skolene ligger, sier hun.

– I tillegg ble det viktig å inkludere informasjon om hvorfor jordskjelv blir til og hvordan en kan beskytte seg mot skadevirkningene. Dette er temaer som er svært viktige for barna i Nepal, som vi ikke tidligere har inkludert i den norske sommerskolen.

Tankevekkende forskjeller

Noen av forskjellene i forhold til å undervise hjemme i Norge var spesielt tankevekkende.

– Da jeg besøkte Streetlight School: Jeppe Park i Sør-Afrika, var det sikkert ti elever som spurte om de kunne få ballongen jeg brukte i et eksperiment da jeg var ferdig. Jeg har brukt hundrevis av ballonger i norske klasserom uten at et eneste barn har vist interesse for ballongen i etterkant, forteller Finstad.

Læring som funker

– Det var gøy å se at dette skulle bli en utrolig spennende time. Barna var superengasjerte. De fortalte alt de hadde lært, blant annet at hjernen består av to halvdeler som styrer hver sin del av kroppen, at vann er et klistrete molekyl og at energi er noe som får ting til å skje.

Fabrikksjefen hadde en hypotese i forkant av pilotprosjektet om at naturvitenskapen er global og kan binde mennesker sammen på tvers av land og kultur akkurat som kunst og musikk.

– Den ble i høyeste grad bekreftet, fastslår hun.

Elevene ved Streetlight School: Jeppe Park koste seg med læring gjennom eksperimenter.

– Undervisningsoppleggene vi brukte, fungerte ikke bare på kurs for lærere i Taplejung, Cape Town og Johannesburg, men også på en skole for flyktningbarn på Samos og sommerskoler for barn i Danmark og Sverige.

Vil skape globalt sommerprogram

Nå er drømmen å etablere et globalt sommerprogram i naturfag som både kan benyttes av skoler og som et fritidskurs i sommerferien der det er mer naturlig.

– Hvis vi samtidig etablerer en digital plattform hvor barn kan møtes og dele sine erfaringer og resultater, kan vi bidra til at barn fra hele ulike bakgrunner møtes og blir kjent, avslutter hun.

Hanne S. Finstad og en ung gutt i Nepal leser om mineraler og bergarter. Unge forskerspirer finnes over alt!

FAKTA

Forskerfabrikken

  • En sosial entreprenør som arbeider for at barn og unge skal forstå realfagene bedre og hvor kult realfag er.
  • Ble grunnlagt i 2002 av biokjemiker Hanne S. Finstad.
  • Tilbyr kurs i forskning og teknologi på lik linje med andre kultur- og fritidsaktiviteter som musikk, sport og dans.

Les mer: Forskerfabrikkens hjemmesider

Les mer på bloggen til Hanne S. Finstad!

  • Her skriver Hanne fra reisen til Nepal hvor hun holder kurs for lærere ved Human Practices’ skoler.
  • Her skriver Hanne om kurset hun hadde for elevene ved Streetlight Schools: Jeppe Park i Johannesburg, Sør-Afrika.
  • Her skriver hun om ideene til prosjektet og hvordan samarbeidet med Kavlifondet ble til.

Alle foto: Forskerfabrikken