«Det fikk meg skikkelig motivert å jobbe for å gjøre verden bedre selv. Det var skikkelig gøy å se hvordan noen små ting kan gjøre en så stor endring.»
Sitatet er hentet fra evalueringsskjemaet fylt ut av videregåendeelever som var med i Fremtidspiloten høsten 2018.
I Fremtidspiloten brukes ulike metoder for å lose elevene gjennom to dager med problemløsning, kreativ idéutvikling og prototyping rundt klimautfordringer. Metodene bygger på Design Thinking og Business Model Canvas/Lean Canvas. Elevene er med på et tre dager langt program.
Les mer: Løser klimautfordringer med nye ideer
Test av tretimers kurs for lærere høsten 2018. Silje Grastveit, leder for ImpactHub Bergen og Agnes Tvinnereim fra Bærekraftige liv leder lærere fra Nordahl Grieg videregående skole og Årstad videresgående skole. Foto: Raftostiftelsen
Fremtidsverksted for klimavennlige ideer
Fremtidspiloten starter med en dag på Raftohuset i Bergen der elevene jobber med koblingene mellom klimaendringer og menneskerettigheter. De får innsikt i klimautfordringer og konsekvenser, og utfordres til å tenke ut hvilke problemer de vil løse, og for hvem.
Etterpå er det «fremtidsverksted», hvor elevene jobber med å utvikle nye klimavennlige ideer som løser ulike problemstillinger knyttet til tema som transport, mat, og forbruk.
Raftostiftelsen har arbeidet med Fremtidspiloten siden 2015. De mener at det har skjedd en endring i ungdommers kunnskap og holdninger til klimaendringer.
Vil gå rett på løsningene
– Tidligere så vi et behov for å formidle realiteten i klimaendringene. Nå opplever vi at elevene allerede er klar over alvoret i dagens situasjon, og er svært interessert i å gå rett på løsningene, forteller undervisningsleder i Raftostiftelsen, Julie Ane Ødegaard Borge.
Til slutt er det prototypeverksted, der de bygger prototyper på løsningene sine. Det kan være alt i fra en sykkel med tak over laget av lego og piperensere eller en app designet på datamaskinen.
– Hele veien trengs det god veiledning som bygger troen på at enkeltmennesker kan gjøre en positiv forskjell, sier Ødegaard Borge.
Elevene ble intervjuet i forbindelse med filmen om Fremtidspiloten som ble ferdig før jul 2018. Med støtten fra Kavlifondet skal Raftostiftelsen også gjennomføre elevintervjuer for å utforske videre elevenes erfaringer med løsningsorientert klimaundervisning i Fremtidspiloten.
Lærerne vil lære mer
Lærere fra skoler som har deltatt i Fremtidspiloten har uttrykt ønske om å delta mer aktivt og lære mer om å jobbe løsningsorientert med klimaundervisning. Dette er særlig fordi de nåværende læreplanene er rettet mer mot årsaker og konsekvenser av klimaendringer, og mindre mot løsninger.
Egen lærerpakke
Med støtten fra Kavlifondet skal Raftotiftelsen nå utvikle en egen lærerpakke.
Den skal inneholde forslag til spørsmål, oppgaver, tidsbruk, presentasjoner med bilder, tekst, ideer og annet materiell. Lærerne får også en totimers gjennomgang av opplegget, som skal være en miniversjon av elevenes tre dager lange prosess.
– Slik vil lærerne kunne ha forholdene lagt til rette for å integrere innovasjonsmetodikk i sin arbeidshverdag, i flere fag og tema, sier Julie Ane Ødegaard Borge.
Målet er at både lærere og elever skal kunne bruke metodene på nye problemstillinger etter at Fremtidspiloten er over.
Les mer: Lærlinger med i Femtidspiloten
Toppbilde: Elever fra klima- og miljøfag og psykologiklassen ved Firda videregående skole på verksted med Fremtidspiloten, våren 2018. Foto: Raftostiftelsen