12. mai 2023

Kavlis konsernsjef om Olav og Knut Kavli: Fremsynte grunnleggere

– Olav og Knut Kavli var fremsynte. De ville sikre at forretningen skulle videreføres basert på deres verdigrunnlag, og hadde evnen til å se større på virksomheten og dens mulighet til å gi tilbake til samfunnet, sier konsernsjef i Kavli, Kenneth Hamnes.

– Det er flott at flere og flere bedrifter tar samfunnsansvar, og gir mer til gode formål. Men vi er unike siden vi gir bort hele overskuddet, og har gjort det i 60 år, fastslår Hamnes.

Les mer: Eventyr, ost og raushet

Som konsernsjef leder han verdiskapingen som ligger bak hver eneste krone Kavlifondet kan dele ut.

– I det daglige fokuserer alle som arbeider i Kavlikonsernet på å gjøre en best mulig jobb. At hele selskapet har et unikt formål skaper en stolthet jeg nesten kan ta og føle på, og for meg som leder er dette selvsagt en ekstra motivasjon, sier han.

– Alle ønsker å bety noe og bidra til noe større, og vi i Kavli gjør det hver eneste dag. Det er et privilegium som betyr mye.

Gledestårer

Konsernsjefen syns at den direkte forbindelsen mellom verdiskaperne og formålene blir ekstra sterk under utdeling av de årlige ansattgavene.

– Da oppfyller vi formålet til Kavlifondet på en ekte og nær måte som rører alle. Jeg har sett noen gledestårer, sier han. Selve arbeidshverdagen er nok ganske lik som i ledelsen for andre matvarekonsern.

– Styret i Kavli Holding er kommersielt og kompetent, og stiller like tøffe krav som andre eiere, sier han.

– Men flere og flere blir klar over at Kavli og Q-Meieriene er eid av Kavlifondet, og det styrker merkevaren vår. De som ikke kjenner til formålet vårt blir alltid mektig imponert når jeg forklarer hvor jeg jobber og hvordan vi driver, sier han.

Treffer forbrukerne

– At vi har en stiftelse som eier, med et solid og godt formål, treffer forbrukerne. Sterkere merkevarer vil over tid styrke Kavlifondet, som igjen kan dele ut enda mer penger til gode formål, resonnerer han.

Han poengterer at det unike eierskapet ikke er noen hvilepute for konsernets bærekraftsarbeid.

– Formålet vårt er å skape verdier for gode formål, og vi skal gjøre det på en bærekraftig måte. Det gir retning for alle i Kavlikonsernet, sier Hamnes.

– De naturlige forventningene om bærekraft fra både forbrukerne og matvarekjedene styrker også bevisstheten i hele konsernet, og stimulerer til å stille enda strengere krav internt og til Kavli-selskapenes leverandører og partnere. Bærekraft skal gjennomsyre alt alle gjør, og er ikke bare et tema vi snakker om innimellom. Kavli har alltid opptrådt ansvarlig og med høy integritet, og det gjelder også her, slår han fast.

Resirkulert aluminium

Utvikling og forbedring av arbeidet med bærekraft pågår kontinuerlig. Et av fremskrittene han gjerne fremhever, er Kavli BaconOst med tuber av resirkulert aluminium, som ble lansert i Kavlifondets jubileumsår.

– Å gjenvinne aluminium tar kun fem prosent av energien som kreves for å lage helt ny aluminium, forklarer han.

Kavli arbeider også for å spre kunnskap hos forbrukerne om at aluminiumstuben kan resirkuleres, også den som er laget av aluminium som allerede er resirkulert.

– I 2022 hadde Aksjon Gjenvinning og prosjektet «Fra tube til sykkel» rekordoppslutning med tusenvis av skolebarn i Norge, sier Hamnes stolt.

Positivt krysspress

Han viser til at forbrukerne i dag har en helt annen kunnskap, som gjør at det å ta samfunnsansvar i dag er mer forventet enn på 60-tallet.

– Folks økte bevissthet skaper et positivt krysspress, mener han.

– Ansatte krever at arbeidsgiveren tar ansvar, politikerne krever at befolkningen tar ansvar og næringslivet som handler med hverandre stiller også større krav. Alt dette dytter oss fremover og i riktig retning. Jordas befolkning har tilpasset seg i alle tider, og jeg tror vi vil klare det igjen. Hvis alle tar sitt ansvar.

Roser kundene

Ulikt tiden da Knut Kavli opprettet Kavlifondet, er det i dag mange næringslivsaktører som holder fanen for samfunnsansvar høyt.

– Og heldigvis følger flere og flere opp ambisjonene sine. Personlig synes jeg at kundene til Kavli og Q-Meieriene har tatt store steg, sier Hamnes.

«Kundene» er i denne sammenheng dagligvarekjedene. Han er ikke i tvil: – De stiller tøffe krav til oss, men stiller også stadig tøffere krav til seg selv. Dagligvarekjedene er også så store virksomheter at deres atferd har stor påvirkning på samfunnet. Jeg heier på dem alle sammen, sier han.

I Kavlifondets jubileumsår vil han også gi en ekstra honnør til de norske Q-bøndene.

– De er alltid positive, og vet at vårt arbeid sammen vil være svært viktig for at vi skal nå målene våre. De fortjener en stor takk, sier han.

Eierskapet bonus

Hamnes blir fort engasjert når han snakker om hvordan Q-Meieriene og de andre Kavli-selskapene jobber knallhardt for å vinne kampen om
forbrukerne. Han er stolt av Kavli som et ledende, vel ansett matvareselskap med sterke merkevarer og solide posisjoner i lokale markeder.

– Kavli hevder seg godt i alle typer rangeringer, blant annet for innovasjon, bærekraft og merkevarestyrke. Vi har god dialog med forbrukere og kunder, og jakter alltid på den innsikten som kan omsettes til lønnsom vekst, sier han.

Konsernsjefen er klar på at Kavlikonsernets produkter skal velges på grunn av smak og konkurransekraft.

– Vi må vinne forbrukerne hver gang. Vårt eierskap skal være en bonus og et tilleggselement. Å kommunisere dette på en smart og relevant måte blir viktig fremover.

– Jeg har sagt det før, og sier det igjen: jeg vil at Kavli-selskapene skal bli råere på alle områder, sånn at Kavlifondet kan bli enda rausere!

Intervjuet kan også leses i Kavlifondets årsrapport for 2022