3. juni 2024

– Godt å bidra til gode formål i tøffe tider

De ansattes innsats og sterke prestasjoner gav god fremgang, på tross av et krevende år i Kavlikonsernet. – I tøffe tider er det ekstra godt å tenke på at vi er her for å utgjøre en forskjell for andre, sier konsernsjef Kenneth Hamnes.

Artikkelen er publisert i Kavlifondets årsrapport for 2023.
Foto øverst: Kavli Holding AS

Last ned hele årsrapporten her

Les mer:

Pressemelding: Melk og smøreost gav 50,2 millioner kroner til gode formål

Leder: Best sammen for gode formål!

– Jeg er stolt over å lede et selskap med en unik posisjon i markedet, og som gir hele overskuddet sitt videre til gode formål, sier Hamnes.

Som konsernsjef i Kavlikonsernet, er han øverste leder for arbeidet med å skape verdier som eieren Kavlifondet kan dele ut til gode formål. Hvert år overføres overskuddet, etter drift og utvikling av selskapene, som utbytte til stiftelsen.

– Kavli er til for å skape positive endringer i menneskers liv og for samfunnet. Det er derfor vi er her, fastslår han.

Resultatløft

Etter et tøft 2022 er Hamnes glad for å notere betydelig bedre resultater for konsernet i 2023 og flere tegn på normalisering. Dette på tross av at også fjoråret var preget av utfordringer og omstillinger i flere av selskapene.

KONSERNSJEF: – Vi fortsetter å jobbe for å bli enda råere, så Kavlifondet kan bli enda rausere, sier konsernsjef Kenneth Hamnes. Foto: Kavli Holding AS

– Økte priser på råvarer, energi, og emballasje, og utfordringer i arbeidet for å sikre rettferdige rammebetingelser for Q-Meieriene i Norge fortsatte å kreve mye av alle involverte, oppsummerer han, og understreker:

– Det er de ansattes arbeid, innsats og imponerende prestasjoner på tvers av konsernet som har båret frukter og skapt en positiv utvikling, på tross av flere krevende omstendigheter.

Svenske og britiske høydepunkter

Konsernsjefen løfter frem en god lønnsomhetsutvikling i Kavli Sverige og et rekordår for Castle MacLellan i Skottland som to gledelige høydepunkter i konsernet 2023.

– Kavli Sverige har raskest av alle selskapene klart å normalisere inntjeningen, mens Castle MacLellan har levert sitt beste år noensinne, forteller han.

Inn i jubileumsår for smøreost

Innovasjon og forbedringer står sterkt i Kavlikonsernet, akkurat som det har gjort helt siden Olav Kavli grunnla virksomheten på slutten av 1800-tallet. I tillegg til produktutvikling, står bærekraft øverst på agendaen for innovasjonsarbeidet i dag.

– Vi jobber hver dag for å gjøre verdiskapingen for gode formål mest mulig bærekraftig, sier konsernsjefen.

Hamnes holder frem Q-Meierienes lansering av Q Klimamelk® høsten 2023 som et viktig steg på veien her. Klimamelken er en lettmelk med 20-30 prosent lavere klimautslipp enn tradisjonell lettmelk, fordi den er produsert med metanhemmere i fôret til melkekyrne.

– Q fortsetter å arbeide utrettelig, både for konkurranse på rettferdige vilkår, mer innovasjon til Q-fansen, og for å nå ambisjonen om å bli klimapositivt meieri innen 2030, sier Hamnes.

INNOVASJON: 2023 ble et krevende år, men Q-Meieriene klarte allikevel å drive innovasjon. I februar 2024 lanserte de lillamelk, lettmelk tilsatt D-vitamin og melkesyrebakterier. Her feirer medarbeidere på Q-Meieriene i Gausdal nyvinningen med melkeskål. Foto: Martin Lavik Nygaard/Kavli Norge

Rekorddeltakelse i Norge

I konsernets andre norske selskap, Kavli Norge, kan han også vise til god innsats på miljøsiden i 2023. Her løfter Hamnes frem rekorddeltakelsen i Aksjon Gjenvinning blant norske skoleelever.

Aksjonen arrangeres i et samarbeid mellom Forskerfabrikken, Norsk Hydro, Norsk Metallgjenvinning og Kavli Norge. Kavlifondet støtter gjennomføringen av aksjonen, der målet er å få flere til å sortere Kavlituben og annen metallemballasje til resirkulering og gjenvinning.

Hele 18 500 5.klassinger deltok i aksjonen i 2023. Gjennom opplæring og morsomme konkurranser for elevene sørget de samlet for at 1,6 tonn aluminium ble samlet inn til gjenvinning, hvorav 17 000 Kavlituber.

Hamnes er også stolt av Kavli Norges Del-med-glede kampanje, som i 2023 ble utført i samarbeid med Rema 1000.

– De mottok over 4000 nominasjoner til gode, lokale formål i hele Norge, og skapte et fantastisk lokalt engasjement i butikkene, sier han.

En mykere verden i Sverige

Smak, design, innovasjon og konkurransekraft skal alltid holde samme høye kvalitet og utgjøre Kavlikonsernets nav.

– Men selve X-faktoren er eierskapet og at hele overskuddet gis til gode formål. Det er ingen private eiere som blir rike av Kavlis virksomhet, poengterer Hamnes.

De siste årene har alle selskapene i Kavlikonsernet, i samarbeid med Kavlifondet, jobbet med å utvikle sitt arbeid for å gjøre X-faktoren bedre kjent.

– Den største suksessen her i 2023, er de fantastiske tilbakemeldingene på Kavli Sveriges kampanje «Kavli gör världen mjukare», forteller Hamnes.

– Kavli Sverige har klart å skape en humoristisk og moderne vri på kommunikasjonen av vårt unike eierskap, som har gått rett hjem hos svenske forbrukere. Kampanjen viser hvordan vi kan modernisere merkevaren, og fortelle vår unike historie på en måte som resonnerer med dagens forbrukere, sier han.

For lite kjent

Konsernsjefen påpeker at eierskapet fortsatt er altfor lite kjent.

– Vi vet at forbrukerne ønsker å bidra til gode formål gjennom sine hverdagskjøp. Ofte sier de «hvorfor visste jeg ikke om dette?» når de får vite om eierskapet og at hele overskuddet går til gode formål. Vi skal fortsette å satse på og videreutvikle dette synlighetsarbeidet i årene som kommer, lover han, og tilføyer:

– Det er en god sirkel. Kjennskap til eierskapet gir økt preferanse hos forbrukerne, noe som igjen fører til mer overskudd til gode formål.

FIKK MATREDDERPRIS: Overrekkelse av Matredderprisen fra Q-Meieriene til Havila Kystruten. Siden 2018 har Q delt ut mer enn 30 matredderpriser. Matredding er også prioritert i Kavlifondets satsing for klima og miljø. Foto: Martin Lavik Nygaard/Kavli Norge

Flere ser til eierskapet

Over 60 år etter at Knut Kavli, sønn av grunnlegger Olav Kavli, gjorde Kavlifondet til eier av hele Kavli, applauderer Hamnes en utvikling der flere i næringslivet vil gjøre som dem.

– Våre grunnleggere var pionerer innen filantropisk tenkning og handling. Det er inspirerende at flere toneangivende selskaper og eiermiljøer nå ser at stiftelsesformen er en spennende måte å ta samfunnsansvar på, sier Hamnes, og viser til at både Patagonia® og Ferd har annonsert at de vil endre organisasjonsform.

Han er ikke i tvil om at det vil gi selskapene flere gevinster.

– Det gir en egen stolthet og motivasjon i å arbeide i et selskap som har som eneste formål å maksimere verdier for gode formål og gi tilbake til samfunnet, sier han, og fortsetter:

– I tøffe tider er det ekstra godt å tenke på at vi faktisk utgjør en forskjell, og det tror jeg også forbrukerne liker.

Jubileumsår

2024 ligger an til å bli nok et år med mye spennende innovasjon og mange produktnyheter. Det er også et stort jubileumsår: I 2024 er det 100 år siden Olav Kavli lanserte sin største suksess, Kavli smøreost. Som den første i verden kunne den innovative nordmannen tilby en myk og smakfull smøreost under merket Primula.

– Alle Kavli-selskapene skal lage jubileumsvarianter og invitere forbrukerne med på feiring, sier Hamnes, og minner om at smøreosten fremdeles er flaggskipet i konsernets produktportefølje:

– Her er det bare å følge med. Jeg gleder meg til 2024!